Browsing LUI - Masteroppgaver by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Now showing items 21-40 of 137
-
Dybdelæring og videobruk - En casestudie om hvordan videoer kombinert med læringsaktiviteter kan fremme ungdomsskoleelevers dybdelæring i naturfag
(Master thesis, 2021)Videoer har for lengst inntatt hverdagen vår. Selv om videoer kanskje er mest beryktet som underholdningsmateriale, har videoer etter hvert fått en vesentlig rolle i opplæringssammenheng. Denne masteroppgaven dreier seg ... -
«Eg hadde valt den kroppen som vinn, same kva». Ein studie av toppidrettsungdommar sine kroppsideal og erfaringar med kroppspress
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva rettar søkjelyset mot toppidrettsungdommar sine kroppsideal og erfaringar med kroppspress. Det teoretiske rammeverket tek utgangspunkt i operasjonaliseringa av tre viktige omgrep for studien si ... -
Elevenes identifisering til matematikkfaget
(Master thesis, 2010)Temaet for oppgaven er hvordan elevene identifiserer seg med matematikkfaget i forhold til hvilken kontekst de undervises i. Det er to ulike kontekster som blir satt i fokus, tradisjonell og reform. Den tradisjonelle ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet
(Master thesis, 2018)Problemområde I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og ... -
Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget - En diskursanalytisk tilnærming til elevers resepsjon av en ungdomsroman
(Master thesis, 2018)«Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget» tar for seg et utvalg elevers meningskonstituerende språk i møte med en episk fiksjonsfortelling i norskfaget. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, der ... -
En innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer i den danske og norske læreplanen - en kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2021)Dette arbeidet inngår i forskningsprosjektet DEMOCIT. Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av norske og danske læreplaner for grunnskolen. Avhandlingen tar til sikte på å analysere hvilke demokratisyn og ... -
En kvalitativ analyse av hvordan matematikklærere kan gi elever mulighet til å utvikle konseptuell forståelse i matematikk
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan matematikklæreres undervisning i matematikk kan gi elever mulighet til å utvikle en helhetlig og konseptuell forståelse i faget. Gjennom dette tar oppgaven for seg ulike ... -
En kvalitativ analyse av identiteten til gutter som strever med matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å se undersøke hva slags identitet gutter som strever med matematikkfaget uttrykker. Ulike perspektiver på identitet vil bidra til å nyansere identitetsbegrepet, og vil gi en rik forståelse ... -
En kvalitativ studie av lærere på friluftslivlinjer sin mening om hva som er en god friluftslivlærer på folkehøgskolen.
(Master thesis, 2021)Formålet med dette studiet er å undersøke friluftslivslærere som arbeider på friluftslivlinjer på folkehøgskolen sine tanker og meninger om hva som er en god friluftslivslærer på folkehøgskolen. Ifølge folkehøgskoleloven ... -
En kvalitativ studie om hvordan skoleledere legitimerer kroppsøvingsfaget i skolen
(Master thesis, 2018)Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke kroppsøvingsfagets legitimering i skolen blant skoleledere, og bidra med økt kunnskap om hvordan det legitimeres da dette er tema som det er forsket lite ... -
En kvalitativ studie om læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg en kvalitativ undersøkelse av læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som blir utsatt for omsorgssvikt. Bakgrunnen for valg av tema handler om å kunne se nærmere ... -
En kvalitativ studie som sammenligner vurderingspraksiser mellom erfarne og nyutdannede kroppsøvingslærere
(Master thesis, 2020)Formålet med studien er å undersøke og sammenligne vurderingspraksiser mellom erfarne og nyutdannede kroppsøvingslærere i den videregående skolen. Studien undersøker lærernes subjektive oppfattelse av egen vurderingspraksis, ... -
En kvantitativ studie av elevers mestringsforventninger i matematikk knyttet til kjønn
(Master thesis, 2021)Formålet med min masteroppgave er å belyse konstruktet mestringsforventninger i matematikk og knytte dette opp mot kjønn. Dette gjøres ved å sette fokus på følgende problemstilling: Hvilke forskjeller, om noen, er det ... -
En studie av læreres arbeid med helklassesamtale i matematikkundervisning i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan lærere jobber med undervisningsmetoden helklassesamtale i matematikkundervisning på barnetrinnet. Den gir et detaljert innblikk i ulike deler av lærerens handlinger knyttet til orkestrering ... -
Er nivådeling fremtidens differensieringsmodell? En kvalitativ studie av læreres erfaringer med og betraktinger om nivådeling i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke betraktninger lærere har om nivådelt undervisning i matematikk. Datamaterialet baserer seg på fire ungdomsskolelærere. Grunnlaget for oppgavens resultater bygger på ... -
Et alternativt kommunikasjonsmønster i matematikksamtalen
(Master thesis, 2018)Det er liten tvil om at kommunikasjon er en viktig del av matematikkfaget på skolen. Det berører alle elevene og er en viktig forutsetning for læring. Samtidig viser forskning at det finnes store forbedringspotensialer når ... -
Et elevperspektiv på karakterfritt semester i skriveopplæringen i norskfaget
(Master thesis, 2021)Dagens vurderingspraksis med tallkarakterer har lenge skapt debatt. Noen mener karakterer er positivt og kan bidra til motivasjon ved større konkurranse, mens andre mener det kan virke negativt for læring ved at det bidrar ... -
Etter terroren kom til Norge – 22. juli i klasserommet
(Master thesis, 2018)Mastergradsprosjektet "Etter terroren kom til Norge" har hatt som mål å undersøke hvordan 22. juli-angrepene formidles i norsk skole i dag. Studien tar utgangspunkt i forskning på hvordan ettertiden har forholdt seg ... -
Folkehelse og livsmeistring i musikkfaget: Ei kvalitativ undersøking om kva betyding musikk og musikkfaget kan ha for ungdomsskuleelevar i arbeid med det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er tilknytt masterutdanninga i skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i musikk og musikkdidaktikk, ved OsloMet – storbyuniversitet. Hausten 2020 implementerast læreplanen etter fagfornyinga, og ... -
«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema». En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan det påvirker undervisningen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er lærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan temaet påvirker undervisningspraksisen. Studien peker i tillegg på å belyse hvordan lærer-elev relasjonen ...