• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroppsøving som dannelsesfag - en case-studie i hvordan dannelsesaspektet blir ivaretatt i praksis

Price, Pål Skappel
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Price.pdf (5.695Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6243
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [322]
Sammendrag
Formålet med denne studien var å utforske kroppsøving som dannelsesfag ved og finne ut hvordan læreren

ivaretar dannelsesaspektet i kroppsøving og dermed elevenes læringsmuligheter i praksis.

Det teoretiske rammeverket baserer seg hovedsakelig på Wolfgang Klafkis dannelsesteori med særlig vekt på

utvikling innen selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet som overordnede dannelses mål og Etienne

Wengers teorier om læring i praksisfellesskap og hvilke konsekvenser disse har for undervisningen i

kroppsøving. I tillegg tar jeg for meg Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og betydningen motivasjon har for

læring i kroppsøvingsfaget.

For å svare på problemstillingen gjennomførte jeg en case-studie av en klasse på 5. trinn ved en skole i Oslo.

Jeg observerte klassen i fire kroppsøvingstimer og gjennomførte et kvalitativt intervju med læreren etter at alle

observasjonene var gjennomført.

Resultatene viser at dannelsesaspektet ble ivaretatt i mange situasjoner i de fire timene jeg observerte. Ønsket

om å bygge opp under fair-play, at elevene skal ta vare på hverandre og utvikle sin samarbeidsevne var

tydelig. Andre situasjoner kunne læreren, etter min vurdering, utnyttet bedre til å fremme ulike sider ved

dannelse. Det jeg imidlertid savnet, var en høyere bevissthet om hva dannelse er og hvordan det aktivt bør

brukes i både planleggingsarbeidet og i praksis i timene sammen med elevene. Det er grunn til å tro at mine

funn også kan gjelde andre lærere på andre skoler og elever på andre klassetrinn.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit