dc.description.abstract | Oppgaven er et resultat av et ønske om å belyse det arbeidet som blir gjort når læreren setter
standpunktkarakter i naturfag. Problemstillingen som ble lagt til grunn for arbeidet var: Hvordan arbeider lærere
med fastsetting av standpunktkarakterer i naturfag på 10. trinn, og i hvilken grad samsvarer dette arbeidet med
intensjonene i nasjonale styringsdokumenter?
For å nærme meg problemstillingen ble det gjennomført semistrukturerte forskningsintervjuer med syv erfarne
naturfagslærere. Deretter ble nasjonale styringsdokumenter gjennomgått. Lærernes praksis slik den fremkom
gjennom beskrivelser av arbeid, erfaring og opplevelser ble studert i lys av de kravene som stilles til hva en
standpunktkarakter er og hva den bør inneholde.
I det teoretiske grunnlaget for oppgaven ble det blant annet redegjort for ulike aspekter ved vurdering,
kompetansebegrepet i naturfag, lærerfellesskap samt læreplanforståelse. Den utvalgte teorien ble brukt til å
forstå og til å tolke de erfaringene lærerne delte med meg.
Funnene viste at lærerne behandlet Læreplanen Kunnskapsløftet mer som et veiledende, enn et lovgivende
dokument. Det var lite strukturert samarbeid i naturfag, og samarbeidet fokuserte hovedsakelig på praktisk
tilrettelegging. Når det kom til det å skulle sette standpunktkarakter var dette noe som i svært liten grad hadde
vært gjenstand for diskusjon og læreren sto alene med arbeidet. Bakgrunnen for karakteren som ble satt var
vanligvis skriftlige temaprøver fra siste halvdel av 10. trinn, noe som betydde at det var lokale læringsmål, og
ikke kompetansemålene slik de fremkom i LK06 som ble gjenstand for vurdering. Videre ble det klart at
elevene ofte ble vurdert innenfor et smalt område av faget og at karakteren ikke gjenspeilet elevens
kompetanse innenfor de ulike hovedområdene.
Konklusjonen er at lærerne har en variert vurderingspraksis, som i liten grad er gjennomsiktig når det kommer
til det å skulle sette standpunktkarakterer. Samme karakter kan av to forskjellige lærere bli brukt på elever med
svært ulik kompetanse i naturfag. Funnene viser også at dagens praksis ikke oppfyller alle intensjonene i
styringsdokumentene. | en |