Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrekke, Øystein
dc.contributor.advisorAas, Per Anders
dc.contributor.authorFaba-Sack, Leonardo Gari
dc.date.accessioned2018-09-19T05:57:14Z
dc.date.available2018-09-19T05:57:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6191
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDenne oppgaven forsøker å svare på spørsmålsstillingen Hvordan kan dannelsesperspektiv i kristendom, religion, livssyn og etikk (heretter KRLE ) forstås? For å gjøre dette har jeg hentet kunnskap fra politiske styringsdokumenter, tekster skrevet av sentrale religionsdidaktikere, og datamateriale fra intervju med fire KRLE-lærere. Skolepolitiske styringsdokumenter ble analysert for å se hvordan myndighetene får frem skolemandatet, og hvilke mål er formulert for å fullføre dette samfunnsoppdraget skolen har blitt tildelt. Kunnskapen fra religionsdidaktikerne, H.K Sødal, B. O. Andreassen og G. Skeie ble brukt for å få en bedre forståelse av ulike måter religionsdidaktikere tolker skolemandatet. Kunnskapen fra disse religionsdidaktikerne har vist at debatten om legitimt innhold i religions- og livssynsundervisning er høyest aktuell, og at det finnes ulike meninger om dette. Dette viser at det er behov for mer kunnskap om legitimt innhold, samt undervisningsmetoder som bidrar til å best realisere skolemandatet. Kvalitative semi-strukturerte intervjuer ble gjennomført med fire KRLE-lærere for å få kunnskap fra praktikerne som befinner seg i praksisfeltet. Det var nødvendig å intervjue KRLE-lærere som jobber aktivt med KRLEfaget, fordi de har tilgang til erfaringer og kunnskaper om myndighetene, noe religions- og livssynsdidaktikere ikke har tilgang til. Kunnskapen fra disse tre ulike kilder har blitt konfrontert med Klafkis kritisk-konstruktiv dannelsesteori og den didaktisk relasjonsmodell. Klafkis kritisk-konstruktiv dannelsesteori er en moderne, aktuell, og analytisk redskap som ble brukt for å presentere en anerkjent forståelse av dannelsesbegrepet, og komplementet som er nødvendige for dannelse i skolen . Klafkis dannelsesteori er grunnlaget for hvordan dannelse forstås i denne oppgaven. Den andre teorien som er brukt i oppgaven er den didaktiske relasjonsmodellen. Den ble brukt for å presentere en moderne forståelse av relasjoner som er av betydning for god undervisnings-praksis, noe som er en forutsetning for skoleundervisning i tråd med skolemandatet. Oppgaven konkluderer med at dannelsesperspektiv i KRLE er satt sammen av fire hovedkomponenter: 1) Arbeid med elevenes holdninger, 2) faktakunnskap, 3) dype spørsmål, og 4) objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning. Måten dannelsesperspektivet forstås i denne oppgaven blir presentert til slutt i en modell. Modellen er ment som et bidrag til debatten om legitimt innhold i KRLE og dannelse. Den er ikke ment som et punktum, og videre forskning innen emnet både vil og bør komme . Modellen viser også at dannelsesperspektivet i KRLE er satt sammen av komponenter, som skal være en del av alle ander skolefag, og dette underbygger KRLEs plass som ordinært skolefag på lik linje med de andre.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten
dc.subjectKRLEen
dc.subjectReligionen
dc.subjectLivssynen
dc.subjectKlafkien
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.titleHvordan kan dannelsesperspektivet i KRLE forstås?en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel