dc.description.abstract | Denne oppgaven forsøker å svare på spørsmålsstillingen Hvordan kan dannelsesperspektiv i kristendom,
religion, livssyn og etikk (heretter KRLE ) forstås? For å gjøre dette har jeg hentet kunnskap fra politiske
styringsdokumenter, tekster skrevet av sentrale religionsdidaktikere, og datamateriale fra intervju med fire
KRLE-lærere. Skolepolitiske styringsdokumenter ble analysert for å se hvordan myndighetene får frem
skolemandatet, og hvilke mål er formulert for å fullføre dette samfunnsoppdraget skolen har blitt tildelt.
Kunnskapen fra religionsdidaktikerne, H.K Sødal, B. O. Andreassen og G. Skeie ble brukt for å få en bedre
forståelse av ulike måter religionsdidaktikere tolker skolemandatet. Kunnskapen fra disse religionsdidaktikerne
har vist at debatten om legitimt innhold i religions- og livssynsundervisning er høyest aktuell, og at det finnes
ulike meninger om dette. Dette viser at det er behov for mer kunnskap om legitimt innhold, samt
undervisningsmetoder som bidrar til å best realisere skolemandatet.
Kvalitative semi-strukturerte intervjuer ble gjennomført med fire KRLE-lærere for å få kunnskap fra praktikerne
som befinner seg i praksisfeltet. Det var nødvendig å intervjue KRLE-lærere som jobber aktivt med KRLEfaget,
fordi de har tilgang til erfaringer og kunnskaper om myndighetene, noe religions- og livssynsdidaktikere
ikke har tilgang til.
Kunnskapen fra disse tre ulike kilder har blitt konfrontert med Klafkis kritisk-konstruktiv dannelsesteori og den
didaktisk relasjonsmodell. Klafkis kritisk-konstruktiv dannelsesteori er en moderne, aktuell, og analytisk
redskap som ble brukt for å presentere en anerkjent forståelse av dannelsesbegrepet, og komplementet som er
nødvendige for dannelse i skolen . Klafkis dannelsesteori er grunnlaget for hvordan dannelse forstås i denne
oppgaven. Den andre teorien som er brukt i oppgaven er den didaktiske relasjonsmodellen. Den ble brukt for å
presentere en moderne forståelse av relasjoner som er av betydning for god undervisnings-praksis, noe som er
en forutsetning for skoleundervisning i tråd med skolemandatet.
Oppgaven konkluderer med at dannelsesperspektiv i KRLE er satt sammen av fire hovedkomponenter: 1)
Arbeid med elevenes holdninger, 2) faktakunnskap, 3) dype spørsmål, og 4) objektiv, kritisk og pluralistisk
undervisning. Måten dannelsesperspektivet forstås i denne oppgaven blir presentert til slutt i en modell.
Modellen er ment som et bidrag til debatten om legitimt innhold i KRLE og dannelse. Den er ikke ment som et
punktum, og videre forskning innen emnet både vil og bør komme . Modellen viser også at
dannelsesperspektivet i KRLE er satt sammen av komponenter, som skal være en del av alle ander skolefag,
og dette underbygger KRLEs plass som ordinært skolefag på lik linje med de andre. | en |