Utvikling av relasjons- og kommunikasjonskompetanse i undervisning av sosionomstudenter
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Fontene forskning 2016, 1(2016):29-40Abstract
Artikkelen tar utgangspunkt i en undersøkelse av studenters og læreres erfaringer med
undervisning i ferdighetstrening ved sosionomutdanningen, Høgskolen i Oslo og Akershus
(HiOA). Relasjons- og kommunikasjonskompetanse en sentral del av sosionomens
kunnskapsgrunnlag og utgjør en viktig del av undervisningen for sosionomstudenter. Grunnlaget
for studien er et fokusgruppeintervju med studenter etter endt trening i emnet «profesjonell
samhandling» og et fokusgruppeintervju med deres øvingslærere. Hensikten med intervjuene
var å få kunnskap om hva studentene og deres lærere mener bidrar til læring innen dette
temaet. Studien viser at studentenes læringsprosesser har sammenheng med øvingslærernes
kompetanse i sosialt arbeid og at høgskolen har stort potensiale for integrasjon av teori og
praksis på dette feltet