Browsing SPS - Documents by Title
Now showing items 131-150 of 427
-
Frontline managers' perceptions and justifications of behavioural conditionality
(Social Policy & Administration;Volume 54, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-06)The debate on behavioural conditionality is characterised by abundant controversies. Frontline managers have a particularly important role in implementing these policies because their interpretation of the welfare policies ... -
Frontline provision of integrated welfare and employment services: Organising for activation competency
(International Journal of Social Welfare;, Journal article; Peer reviewed, 2020-10-16)Using the Norwegian case of an integrated welfare and employment service organisation, this study examined how organisational factors of this far-reaching, street-level agency have affected frontline workers’ opportunities ... -
Frontline workers’ competency in activation work
(International Journal of Social Welfare;Volume 28, Issue 1 - January 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-02)Frontline workers play a crucial role in implementing activation policies. Nevertheless, research on the competencies required for activation work is limited. We explored activation competency based on a survey of 1,735 ... -
Færre menn enn kvinner fullfører kvinnedominerte profesjonsutdanninger
(Tidsskrift for samfunnsforskning;Årgang 61, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-08-24)Mannlige studenter på kvinnedominerte profesjonsutdanninger fullfører i mindre grad utdanningen enn sine kvinnelige medstudenter. I artikkelen belyser jeg om kjønnsforskjellene har sammenheng med at menn har dårligere ... -
Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS)
(Delrapport;1, Report, 2022)Dette er første delrapport i følgeforskningsarbeidet tilknyttet Den gode studentopplevelsen (DGS) ved OsloMet – storbyuniversitetet. Følgeforskningsprosjektet er initiert av programkontoret, behandlet i FoU-utvalget og ... -
Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS). Kartlegging av programporteføljen
(Delrapport;2, Report, 2022)Dette er andre delrapport i følgeforskningsarbeidet tilknyttet Den gode studentopplevelsen (DGS) ved OsloMet – storbyuniversitetet. Følgeforskningsprosjektet er initiert av programkontoret, behandlet i FoU-utvalget og ... -
Førskolelærernes utdannings- og yrkesvalg
(SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2007)Hensikten med dette notatet er å belyse hva førskolelærere gjør etter endt utdanning. Hvor mange jobber som førskolelærere og hvor mange av disse jobber i henholdsvis barnehage og i grunnskolen? Er det mange som fortsetter ... -
Førskolelærerstudentenes praksis – øvingslærerne og øvingsbarnehagene
(SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2009-10)Denne rapporten omhandler øvingslærerne i førskolelærerutdanningen, altså de som arbeider i barnehagene og har som del av jobben sin å følge opp den delen av førskolelærerutdanningen som foregår i barnehagene. Øvingslæring ... -
Førskolelærerstudentenes yrkesplaner
(;nr. 8, Working paper, 2003)Hensikten med dette notatet er å belyse i hvilken grad studentene innenfor førskolelærerutdanningen ønsker seg en jobb i barnehage etter endt utdanning og hva som i tilfelle er grunnen til at de ønsker annet arbeid. Analysene ... -
Førsteårsstudentene - Utdanningsvalg, studieatferd og vurdering av studiet og undervisningsopplegg
(HiO-notat;nr. 1, Research report, 2007-04)Tema for denne rapporten er studentenes syn på eget utdanningsvalg, studieatferd og studietilfredshet ved starten av studiet. Analysene er særlig rettet mot studentene i sykepleier-, allmennlærer-, førskolelærer-, sosionom- ... -
Gendered repertoires in nursing: New conceptualisations of educational gender segregation
(Gender and Education;Volume 33, 2021 - Issue 3, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-21)Research on educational gender segregation has been mostly concerned with the lack of women in male-dominated educational fields, and only to a lesser degree with the shortage of men in female-dominated subjects. This ... -
Getting Sick and Disabled People off Temporary Benefit Receipt: Strategies and Dilemmas in the Welfare State s Frontline
(Nordic Journal of Working Life Studies;6(1), Journal article; Peer reviewed, 2016)This article explores responses by frontline workers in the Norwegian Labour and Welfare Service (NAV) to activation policy measures. Frontline workers in NAV are required to write work capability assessments for long-term ... -
Government intervention and the problem of knowledge in education policy
(;nr. 1, Working paper, 2005)This paper seeks to explore possible connections between the range of work in the sociology of education concerned with the role of government in promoting marketisation and choice in education and the issues around ... -
Helsepedagogikk i læreplaner - en didaktisk analyse
(UNIPED;Årgang 42, nr. 4-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-11)Helseprofesjonene møter i økende grad pasienter, brukere og pårørende som trenger kunnskap om hvordan de kan leve best mulig med langvarige helseutfordringer. Det mangler imidlertid studier av hvordan læreplanene for ... -
Hermeneutiske og diskursive tilnærminger : ulike veier til kunnskap om sykepleierstudenters motivasjon i dagens samfunn
(;nr. 2, Working paper, 2004)I dette essayet vil jeg først gi en kort beskrivelse av mitt forskningsprosjekt. Med utgangspunkt i prosjektets tema og forskningsspørsmål vil jeg deretter introdusere to ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger og diskutere ... -
Historical change in an elite profession—Class origins and grades among law graduates over 200 years
(British Journal of Sociology;Volume 72, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-07)This article explores the relationship between social class and educational achievement measured by grades among Norwegian law graduates over a span of 200 years. We argue that class inequalities may arise due to mechanisms ... -
Holdninger til likestilling og kjønnsroller blant menn og kvinner i ulike grupper. Analyser av utvalgte spørsmål fra CORE Survey 2022 ‒ Likestillingsundersøkelsen. Notat til Mannsutvalget
(Notat – Institutt for samfunnsforskning;, Research report, 2024)Dette notatet er belyser holdninger til likestilling og kjønnsroller i den norske befolkningen, basert på utvalgte spørsmål fra CORE Survey 2022 – Likestillingsundersøkelsen. Spørsmålene viser oppslutning om kjønnslikestilling ... -
How do parents’ educational fields affect the choice of educational field?
(British Journal of Sociology;Volume 70, Issue 2 - March 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-26)This study examines the links between parental education and students’ choice of field of study in Norwegian higher education. In our interpretation of the results, we suggest a status group perspective that integrates ... -
How early and how long?
(Nordisk Barnehageforskning;5 (7), Journal article; Peer reviewed, 2012-01)Day care centres have become a normal part of Norwegian childhood, even among quite small children. In 1970 less than 3 per cent of Norwegian children of pre-school were enrolled. At the end of 2009 as much as 70 per ... -
How general practitioners understand and handle medically unexplained symptoms: a focus group study
(BMC Family Practice;19:50, Journal article; Peer reviewed, 2018-05)Background: Medically unexplained symptoms (MUS) are a common yet challenging encounter in primary care. The aim of this study was to explore how general practitioners (GPs) understand and handle MUS. Methods: Three ...