Mulighetsrommet i kunstdidaktikken: betraktninger av til-stede-værelse
Journal article, Peer reviewed
This work is licensed under a creative commons attribution 4.0 international license.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3064Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Gjærum, R. G. (2015). Mulighetsrommet i kunstdidaktikken: betraktninger av til-stede-værelse. InFormation-Nordic Journal of Art and Research, 4(2). http://dx.doi.org/10.7577/if.v4i2.1541Sammendrag
Artikkelen utforsker kunstdidaktikken som et mulighetenes «rom» for marginale røster.
Gjennom et stedsfilosofisk perspektiv blir begrepet «rom» det metaforiske omdreiningspunkt. Hensikten
er å åpne opp for et undringsfelleskap der den filosofiske vandring fra rom til rom bidrar til å utvide vår
forståelse av både marginalitet og kunstdidaktikk. Artikkelen bidrar dermed både med en
begrepsutvikling og teoriforståelse av kunst for, av og med aktører med marginale røster, sett gjennom
samtidskunsteksempler fra Disability Art-sjangeren representert ved DE UTVALGTE og UNLIMITED
2014.