Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBraathe, Hans Jørgen
dc.contributor.authorUrdahl, Arne Christoffer
dc.date.accessioned2014-06-26T11:17:29Z
dc.date.available2014-06-26T11:17:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2047
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen_US
dc.description.abstractI denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk forståelse av at diskurser, som forskjellige måter å bruke språket på, konstituerer sosiale virkeligheter og på denne måten påvirker valg av handling. Oppgaven stiller forskningsspørsmålene: Hvordan reproduseres og omformes skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis? Og, hvordan bruker matematikklærere skolepolitiske diskurser i sine refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis? For å besvare disse spørsmålene undersøkes interdiskursiviteten mellom skolepolitiske diskurser og matematikklærernes diskurser, ved hjelp av Faircloughs kritiske diskursanalyse slik den blir presentert av Winther Jørgensen & Phillips (1999), og Faircloughs & Faircloughs (2012) analyseverktøy av politiske diskurser som argumenterende for valg av handling. De skolepolitiske diskursene struktureres i en diskursorden bestående av tre skolepolitiske diskurser (kvalitetsdiskursen, dannelsesdiskursen og enhetsskolediskursen). Denne diskursordenen eksemplifiseres og konkretiseres ved diskursanalyse av utvalgte utdrag fra St. Meld. nr 31 (2007-2008) og St. Meld. nr 20 (2012-2013). Deretter analyseres utdrag av tekst produsert i en fokusgruppesamtale med tre matematikklærere, i lys av den skolepolitiske diskursordenen. Funnene viser at alle diskursene innen diskursordenen, i ulik grad reproduseres i matematikklærernes refleksjoner. Diskursene omformes også som hybriddiskurser. I enkelte tilfeller konfronterer skolepolitiske diskurser hverandre som motstående diskurser. Disse tilfellene ser ut til å skape dilemmaer for matematikklærerne, eller en opplevelse av selvmotsigelse.nob
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studieren_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectSkoleren_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectSkolepolitikken_US
dc.subjectDiskursanalyseen_US
dc.subjectSpråken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursordenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel