dc.contributor.advisor | Braathe, Hans Jørgen | |
dc.contributor.author | Urdahl, Arne Christoffer | |
dc.date.accessioned | 2014-06-26T11:17:29Z | |
dc.date.available | 2014-06-26T11:17:29Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2047 | |
dc.description | Master i skolerettet utdanningsvitenskap | en_US |
dc.description.abstract | I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser
reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av
undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk forståelse av at diskurser,
som forskjellige måter å bruke språket på, konstituerer sosiale virkeligheter og på denne
måten påvirker valg av handling.
Oppgaven stiller forskningsspørsmålene: Hvordan reproduseres og omformes skolepolitiske
diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis? Og, hvordan
bruker matematikklærere skolepolitiske diskurser i sine refleksjoner rundt valg av
undervisningspraksis? For å besvare disse spørsmålene undersøkes interdiskursiviteten
mellom skolepolitiske diskurser og matematikklærernes diskurser, ved hjelp av Faircloughs
kritiske diskursanalyse slik den blir presentert av Winther Jørgensen & Phillips (1999), og
Faircloughs & Faircloughs (2012) analyseverktøy av politiske diskurser som argumenterende
for valg av handling.
De skolepolitiske diskursene struktureres i en diskursorden bestående av tre skolepolitiske
diskurser (kvalitetsdiskursen, dannelsesdiskursen og enhetsskolediskursen). Denne
diskursordenen eksemplifiseres og konkretiseres ved diskursanalyse av utvalgte utdrag fra St.
Meld. nr 31 (2007-2008) og St. Meld. nr 20 (2012-2013). Deretter analyseres utdrag av tekst
produsert i en fokusgruppesamtale med tre matematikklærere, i lys av den skolepolitiske
diskursordenen.
Funnene viser at alle diskursene innen diskursordenen, i ulik grad reproduseres i
matematikklærernes refleksjoner. Diskursene omformes også som hybriddiskurser. I enkelte
tilfeller konfronterer skolepolitiske diskurser hverandre som motstående diskurser. Disse
tilfellene ser ut til å skape dilemmaer for matematikklærerne, eller en opplevelse av
selvmotsigelse. | nob |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Skoler | en_US |
dc.subject | Lærere | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Skolepolitikk | en_US |
dc.subject | Diskursanalyse | en_US |
dc.subject | Språk | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | ”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |