Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Critical literacy"
Viser treff 1-5 av 5
-
Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ... -
Developing Critical Literacy Skills Through English Textbooks in Norwegian Upper Primary Schools
(Master thesis, 2022)The focus of this study was to investigate to what extent English textbooks for Norwegian upper primary school students, written for the new LK-20 English curriculum, help develop Critical Literacy skills. The study outlines ... -
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 11, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom ... -
“Reading the word & reading the world”: Promoting the Interdisciplinary Topics in LK20 through Literature
(Master thesis, 2021)The new curriculum, LK20, has introduced three interdisciplinary topics that are to be integrated into all subjects: health and life skills, democracy and citizenship, and sustainable development. This thesis argues that ... -
Teachers’ Understanding And Enactment Of Critical Literacy – A Lack Of Unified Teaching Method
(Cogent Education;Volume 7, 2020 - Issue 1, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2020-10-28)The research project carried out in one primary school in Scotland was guided by an intention to discover and provide up-to-date data on what literacy teachers knew about critical literacy and whether this knowledge was ...