Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Jensen, Inger Kristine"
Now showing items 1-8 of 8
-
Elevers helhetsforståelse for kroppen som system
Nyhaug, Ingri (Master thesis, 2024)Tema for oppgaven er helhetsforståelse av kroppen som system. Gjennom gjeldende læreplan har kroppen fått en tydelig plass gjennom kjerneelementet «Kropp og helse». Elevenes kunnskaper om hvordan kroppens delsystemer virker ... -
Elevers naturfaglige språk gjennom dialog i utforskende undervisning - En kvalitativ undersøkelse av elevers begrepsbruk i naturfag
Karstensen, Malin; Tryland, Thea Celine (Master thesis, 2023)Masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en språklig interesse, med et fokus på begrepsforståelse. Hensikten med oppgaven er å få en bedre forståelse for elevenes begrepsbruk og deres faglige forståelse, gjennom undervisning ... -
Hva skal jenter med realfag? - En kvalitativ studie av jenters syn på naturfagets relevans
Rokstad, Kristin (Master thesis, 2018)Denne kvalitative studiens hensikt var å undersøke jenter på ungdomsskolen og hvordan de opprettholder motivasjon for å lære naturfag dersom interessen er lav. I gjennomføringen av studien ble det oppdaget at den relevansen ... -
Kan dataspill og simuleringer fremme begrepsforståelse i naturfag?
Langrind, Espen (Master thesis, 2024)Dagens skole er i stor grad preget av digitale verktøy, både for elever og lærere. Ved korrekt bruk av digitale verktøy i skolen, kan dette være med på å fremme elevers engasjement og læringsutbytte. Derfor har det i denne ... -
«Kva tenkjer du om det?» - Om to lærarar sin bruk av spørsmål og kommunikasjonsmønster i naturfagundervisning i niandeklasse
Stavheim, Ragnhild (Master thesis, 2021)Ein lærar stiller mange spørsmål i løpet av ei undervisningsøkt, og desse spørsmåla har betyding for den vidare klassesamtala. Hensikta med denne oppgåva er difor å undersøkje lærarar sin spørsmålsbruk i naturfagundervisning, ... -
Standpunktkarakter i naturfag: Læreres praksis, og hvordan denne samsvarer med intensjoner i nasjonale styringsdokumenter
Steffensen, Laila (Master thesis, 2018)Oppgaven er et resultat av et ønske om å belyse det arbeidet som blir gjort når læreren setter standpunktkarakter i naturfag. Problemstillingen som ble lagt til grunn for arbeidet var: Hvordan arbeider lærere med fastsetting ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i norsk skole - En todelt kvantitativ undersøkelse om ungdomsskoleelever og deres naturfaglærere
Wolla, Irene Aasen (Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling i ungdomsskolen, hvordan dette undervises, og hva slags holdninger ungdommer har til klima- og miljøutfordringer etter at FNs utdanningstiår for bærekraftig ... -
Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
Fudge, Kristine Eltvik (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i ...