Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Jegstad, Kirsti Marie"
Now showing items 1-20 of 27
-
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse
Jegstad, Kirsti Marie; Ryen, Erik (Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ... -
Dichotomous and Multifaceted: Teacher Educators’ Understanding of Professional Knowledge in Research-based Teacher Education
Jegstad, Kirsti Marie; Fiskum, Tove Anita; Aspfors, Jessica; Eklund, Gunilla (Scandinavian Journal of Educational Research;Volume 66, 2022 - Issue 6, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-17)In the Nordic countries, teacher education programmes are shifting towards a research-based design, thus placing new expectations and requirements on teacher educators. In this study, we aim to explore teacher educators’ ... -
Elevers naturfaglige språk gjennom dialog i utforskende undervisning - En kvalitativ undersøkelse av elevers begrepsbruk i naturfag
Karstensen, Malin; Tryland, Thea Celine (Master thesis, 2023)Masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en språklig interesse, med et fokus på begrepsforståelse. Hensikten med oppgaven er å få en bedre forståelse for elevenes begrepsbruk og deres faglige forståelse, gjennom undervisning ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
Solhaug, Niklas Tilley (Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen i 2020, fikk den norske skole en stor læreplanendring. Den var en videreføring av Kunnskapsløftet fra 2006, og hadde som intensjon å fornye fagene og forbedre innhold og arbeidsmåter for ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
Solhaug, Niklas Tilley (Master thesis, 2022)With the introduction of Curriculum Reform 2020, the Norwegian school received a major curriculum change. It was a continuation of the reform from 2006, and had the intention to renew the subjects and improve content and ... -
The goal of research-based learning in teacher education: Norwegian and Finnish teacher educators’ perspectives
Fiskum, Tove Anita; Jegstad, Kirsti Marie; Aspfors, Jessica; Eklund, Gunilla Brita Maria (Peer reviewed; Journal article, 2025)Within research-based teacher education, there is still a lack of common understanding and consensus regarding what research-based learning means and how it should be organised. In this study, the aim was to explore how ... -
Inquiry-based chemistry education: a systematic review
Jegstad, Kirsti Marie (Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this article is to examine research on inquiry-based chemistry education in primary and secondary schools to discuss how it is addressed in the research literature. A systematic review was conducted, including ... -
Inquiry-based chemistry education: a systematic review
Jegstad, Kirsti Marie (Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this article is to examine research on inquiry-based chemistry education in primary and secondary schools to discuss how it is addressed in the research literature. A systematic review was conducted, including ... -
Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review
Strat, Tonje Tomine Seland; Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie (Journal article; Peer reviewed, 2023)Inquiry is central in science education and therefore also in pre-service teacher (PST) education. In this systematic review of 142 empirical articles, we examine research on inquiry-based science education (IBSE) in teacher ... -
‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’
Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-02-05)This article investigates how a group of Norwegian teachers experience working at a ‘thinking school’ (i.e. a school that cooperates with UK-based consultancy Thinking Matters). The context is curriculum development in ... -
"Jeg vet hva jeg ser, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det." En kasusstudie av et undervisningsopplegg om drivhuseffekten og global oppvarming på 10.trinn
Wammer, Ann Cathrine (Master thesis, 2021)I prosjektet utarbeides et undervisningsopplegg i den hensikt å undersøke om varierte representasjonsformer stimulerer begrepsforståelsen til 10.trinnselever ved en skole øst i Oslo med høy andel tospråklige elever. ... -
Kan kritisk tenkning i naturfag måles gjennom en skriftlig test?
Johansen, Sebastian (Master thesis, 2021)Å kunne tenke kritisk er viktig for å kunne manøvrere seg gjennom dagens informasjonssamfunn, ta velbegrunnede avgjørelser for seg selv og samfunnet og for å mestre naturfaget. For å få innsikt i elevers evne til å tenke ... -
Kritisk tenkning i arbeid med bærekraftstemaer på barnetrinnet - Teoretiske og empiriske forståelser gjennom et designbasert forskningsprosjekt
Reffhaug, Marthe Berg Andresen (OsloMet Avhandling;2024 nr 50, Doctoral thesis, 2024)Kritisk tenkning som begrep har en rik historie og er sentralt i debatter om utdanning. I 2020 fikk kritisk tenkning en sentral plass i den norske læreplanen (LK20), og begrepet ligger nå som fundament for undervisning og ... -
Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning
Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Definisjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ... -
Masteroppgaver innen forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Studenters og lærerutdanneres perspektiver
Aksland, Charlotte; Mestad, Idar; Jegstad, Kirsti Marie; Eklund, Gunilla Brita Maria (Chapter, 2024)I denne studien undersøker vi naturfaglærerstudenters og naturfaglærerutdanneres syn på betydningen av masteroppgaven i forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Datamaterialet består av refleksjonsnotater fra studenter ... -
Mellomtrinnlæreres tilrettelegging av utforskende samtaler mellom elever i utforskende naturfagundervisning
Olsen, Oda Marie (Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan to naturfaglærere tilrettelegger for utforskende samtaler mellom elever. For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: 1. Hva ... -
Naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning
Hoftvedt, Kine Gullord; Hojem, Kristine Mathisen (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere kan legge til rette for naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning. Med utgangspunkt i denne hensikten belyser vi gjennom studiens forskningsspørsmål hvordan ... -
Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process
Jegstad, Kirsti Marie; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aksland, Charlotte; Mestad, Idar (Scandinavian Journal of Educational Research;, Peer reviewed; Journal article, 2024)The aim of this article is to investigate Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process in connection with the recent change to five-year master’s programmes. Interviews with ... -
Norwegian Teacher Educators’ Reflections on Inquiry-Based Teaching and Learning in Science Teacher Education
Strat, Tonje Tomine Seland; Jegstad, Kirsti Marie (Journal of Science Teacher Education;, Peer reviewed; Journal article, 2022-10-12)Inquiry-based science education (IBSE) has been a key element in science education for the past decade and should therefore be a key element of pre-service teacher (PST) education as well. This study aims to explore how ... -
«På oppdagingsferd i den norske naturen» – Utforskande arbeidsmåtar med museum som læringsarena
Wøllo, Astrid (Master thesis, 2024)I dette entreprenørielle masterprosjektet har eg utvikla eit undervisingsopplegg for ungdomstrinnet knytt til «Norske sal» på Naturhistorisk museum i Oslo, som kan nyttast av museet eller av naturfaglærarar som ynskjer å ...