Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 686-705 av 2363
-
Filosofisk samtale i undervisningen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;03 / 2018 (Volum 102), Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-01)Artikkelen presenterer filosofisk samtale som et utgangspunkt for å realisere strukturerte og lærende samtaler i klasserommet slik læreplanen legger opp til. Samtale framstilles som noe annet enn det å si hva man mener ... -
A Fine Balance: Steadying the Heyerdahl’s Heritage and Indigenous Knowledge at the Kon-Tiki Museum
(Master thesis, 2020)Thor Heyerdahl (1914-2002), the Norwegian explorer, in 1947 did his first major expedition over the Pacific Ocean, which brought him world-wide fame. He believed that people from South America could have settled Polynesia ... -
«Finn boka som gir deg leseglede!»: Utviklingen av en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Prosjektets formål er å utvikle en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket. Oppgaven tar sikte på å bidra til elevers leseglede gjennom å tilby tilpassede bokforslag basert på elevens ... -
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell ... -
First graders’ stationary behavior in Norwegian after-school programs: A mixed methods investigation
(International Journal of Environmental Research and Public Health;Volume 18 / Issue 4, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-17)After-school programs (ASPs) might influence the activities and behaviors of children. The aim of the reported study was to investigate how stationary behavior unfolds during ASP time in a sample of Norwegian first graders. ... -
Five Tips for Integrating Khan Academy in Your Course
(The Physics Teacher;Volume 57, Issue 6, Journal article; Peer reviewed, 2019-08-23)Khan Academy (KA) is one of the world’s most popular open educational resources (OER), with more than 57 million registered users and 15 million monthly site visits as of May 2016. It is popular with students seeking ... -
Five years with vocational teacher education online
(Linköping University Electronic Press;Volume 10 Issue 1 (2020): Special Issue: Technology-Mediated Learning in VET – Perspectives on Changing Educational Landscapes in the 21st Century, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-02)After running online Technical and Vocational Teacher Education (TVTE) classes for five years we have collated our experiences and thematically probed them through the following questions: (1) What are the pedagogical and ... -
Fjerntolking for døve, hørselshemmede og døvblinde- Undersøkelse av skjerm- og videotolking under koronapandemien
(Research report; Report, 2023-06)Denne rapporten er resultatet av en undersøkelse av erfaringene med tolking via videoteknologi under koronapandemien der tolken ikke var fysisk til stede, men hadde kontakt med partene i samtalen gjennom lyd og bilde. ... -
Fjernundervisningens stemmer: Et sosialiseringsperspektiv på en nettskoles bidrag for elevers oppfattelse av egen kulturell identitet
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven har stilt spørsmål knyttet til rollen den norske fjernundervisningsinstitusjonen, Globalskolen, spiller for utenlandsboende elevers kulturelle identitet. Globalskolen gir kompletterende undervisning til ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 3 No 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-20)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
(Journal for Reseach in Arts and Sports Education;Vol. 3, No. 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-06)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
Flerkulturalitet i opplæring av helsefagarbeidere
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;, Peer reviewed; Journal article, 2022)This study will focus on multicultural competence as a topic in vocational training of health care workers in upper secondary school in Norway. The research question is: How do vocational teachers practice multiculturalism ... -
Flerkulturell og tospråklig – problem eller ressurs? : om kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen
(Master thesis, 2010-08)Fokus og tema for denne masteroppgaven er rettet mot kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen. Hensikten er å undersøke om det å være flerkulturell og tospråklig betraktes som et problem ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
The FLIPPED STEP study: A randomized controlled trial of flipped vs. traditional classroom teaching in a university-level statistics and epidemiology course
(International Journal of Educational Research Open;Volume 3, 2022, 100197, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-22)A flipped classroom, also known as flipped learning, is a teaching method in which students watch online lectures at home, followed by group work in the classroom. This study aimed to evaluate the efficacy of a flipped ... -
Focusing on Slowness and Resistance: A Contribution to Sustainable Development in Music Education
(Philosophy of Music Education Review;Vol. 28, No. 2 (Fall 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)This essay reflects on the values of slowness and resistance as fundamental ideas directly opposed to modern culture’s ideals of effectiveness and smoothness and discusses how music from the Western classical music tradition ... -
Folkehelse og livsmeistring i musikkfaget: Ei kvalitativ undersøking om kva betyding musikk og musikkfaget kan ha for ungdomsskuleelevar i arbeid med det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er tilknytt masterutdanninga i skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i musikk og musikkdidaktikk, ved OsloMet – storbyuniversitet. Hausten 2020 implementerast læreplanen etter fagfornyinga, og ... -
Folkehelse og livsmestring i et didaktisk perspektiv: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av Fagfornyelsen (LK20) viser Utdanningsdirektoratet at elevenes fysiske og psykiske helse skal tas på alvor. I lys av en økt individualisering vurderes kompetanser knyttet til å gjøre ansvarlige ... -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving. En kvalitativ studie om hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er som følger: ...