Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Document Types "Peer reviewed"
Now showing items 21-40 of 1067
-
Akademisk karriere som "risikosport". Midlertidighet i et kjønnsperspektiv.
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 36, Nummer 1-2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker hvorvidt midlertidige kontrakter i akademia har kjønnede konsekvensersom skaper ulikhet. Enakademisk karriere anses som en individuell«risikosport», og midlertidige stillinger er knyttet til ... -
Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold
(Book; Peer reviewed, 2017)Antologien Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og empirisk mangfold består av tjue vitenskapelige artikler innen utdanning, helse, vitensentre, kunst og arbeidsliv. Antologien gir et innblikk i historisk utvikling, ... -
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
(UNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, ... -
Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning
(Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-23)I dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper ... -
Allah, Villa, Volvo: Muslim Professionals in the Nordic Countries and Their Financial Attitudes and Practices
(Open Library of Humanities;Volume 6 • Issue 2 • 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-07-21)Some Muslims believe that Islam prohibits interest-bearing finance, including bank loans. What consequences might such ideas have for the lives of Muslims in the West? More specifically, we ask: what are the attitudes and ... -
Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 25, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Doktoravhandlingen omhandler foreldres syn på kvalitet i barnehagen og samarbeidet med barnehagen. Omtrent alle foreldre med barn i barnehagealder har et forhold til barnehagen. 97,1% av alle barn mellom tre og fem år ... -
«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: Et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav
(Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning;volume 2, issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-05)Konsekvenser av skolesegregering vekker offentlig bekymring. Hvorvidt og eventuelt hvordan elevsammensetningen påvirker elevenes motivasjon, prestasjoner og gjennomføringen har hovedsakelig blitt studert gjennom kvantitative ... -
Allmennlærerstudenters arbeidsinnsats : bedre enn sitt rykte?
(FoU i Praksis;2010, Chapter; Peer reviewed, 2011-04)Tradisjonelt har undersøkelser av studentenes arbeidstid foregått ved å be studentene om å estimere sin gjennomsnittlige arbeidstid pr uke, ofte for et langt tidsrom. Denne måten å undersøke på har metodiske svakheter ... -
Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning; Årgang 18 (2019): Temanummer: Blikk for barn, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2019)I det kvalitative forskningsprosjektet «Små barns hverdagsliv i barnehager – deltakelse, tilhørighet og verdighet» har vi, gjennom en mikroetnografisk tilnærming, studert ulike sider av hverdagslivet i et utvalg barnehager ... -
The ambivalence of the psychosocial in Norwegian education. A policy document analysis
(Nordic Journal of Studies in Educational Policy;Volume 7, 2021 - Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-31)In this article, I explore the central characteristics of the psychosocial as a field of knowledge in Norwegian education policy and the ways in which these characteristics are conditioned by their constituting social ... -
Analysing the Interplay Between Institutional-Based and Workplace Learning
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Learning and working are two significant social networks in preparing individuals for future life. An understanding of learning in the workplace can inform how we organize institutional learning in order to produce competent ... -
Andrespråksdidaktisk forskning en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år
(NOA. Norsk som andrespråk;1-2, Journal article; Peer reviewed, 2015)I denne artikkelen gir vi en oversikt over enkeltarbeider, samlinger og utviklingstrekk i norsk andrespråksdidaktisk klasseromsforskning om og for grunnskolen i perioden 1985-2015. Forskningen på feltet kom i utgangspunktet ... -
Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring
(Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning;8 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)Hva måler den nasjonale leseprøven når den gjennomføres av elever med norsk som andrespråk? I denne artikkelen analyserer vi data som viser at totalskåren på nasjonal leseprøve korrelerer med høy morfologisk bevissthet og ... -
Anglonormativity in Norwegian language education policy and in the educational trajectories of immigrant adolescents
(Language Policy;, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-19)In the Nordic countries, policy debates about English often highlight the threat of domain loss for national languages, but the high status of English may also have a differential impact on people in Nordic societies. This ... -
Arbeidstekster i utforskende arbeidsmetoder
(Nordic Studies in Science Education;Vol 16 No 1 (2020): Nordina, Journal article; Peer reviewed, 2020)Inquiry learning depends on a variety of writing in order to plan, collect data and keep track of the information. In school science, however, writing to document teacher initiated experiments, following a setup, is ... -
Are action researchers mixed up? Reviewing and revising basic assumptions, concepts, and terminology in and by means of action research
(International Journal of Action Research;, Peer reviewed; Journal article, 2022)The article explores and discusses whether we as action researchers are undermining or subverting our own intuitions and intentions, or at least not doing justice to it, when mixing a) learning and exploration through ... -
Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen
(Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning;7, Journal article; Peer reviewed, 2014-01-13)Artikkelen handler om vilkårene for og reguleringer knyttet til utforskning, lek og læring inne og ute i barnehagen med særlig vekt på personalets rolle. Dette ses i lys av forskning om barns trivsel eller stressfaktorer ... -
Arkeologi og teleologi. Paul Ricoeurs dialektiske kulturteori
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill?-om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg
(Nordisk barnehageforskning;10, Journal article; Peer reviewed, 2015-07-01)Artikkelen drøfter intensjoner og erfaringer hos arkitekter og pedagoger involvert i planlegging og etablering av barnehager med nye bygningstypologier1 i Oslo. Barnehageforliket (St.meld.nr.24 2002-2003) innebar et ... -
Arts for Children, Cultural Diversity and the Production of Difference
(Nordic Journal of Art and Research;Volume 10, Nr 2 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-05-10)This article investigates policies of cultural diversity and difference in the promotion of arts to school children. Based on historical examples from concert promotion for children in Norway the article examines how ...