Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill?-om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg
Journal article, Peer reviewed
This work is licensed under a creative commons attribution 4.0 international license.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2974Utgivelsesdato
2015-07-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Evenstad, R., & Becher, A. A. (2015). Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill?-om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg. Nordisk barnehageforskning, 10. http://dx.doi.org/10.7577/nbf.1427Sammendrag
Artikkelen drøfter intensjoner og erfaringer hos arkitekter og pedagoger involvert i planlegging og
etablering av barnehager med nye bygningstypologier1 i Oslo. Barnehageforliket (St.meld.nr.24 2002-2003)
innebar et politisk vedtak om barnehageplass for alle og førte til en massiv utbygging av barnehager over hele
landet. Mange av de nye byggene ble oppført med nye typer planløsninger (base- og sonebarnehager). Det finnes
lite forskning om prosesser og konsekvenser knyttet til endring av fysiske strukturer i pedagogiske institusjoner.
Forskningsresultatene som presenteres i artikkelen er basert på en casestudie av prosesser i fire bydeler i Oslo,
og viser at personalet i de nye byggene hadde lite kjennskap til intensjoner bak byggenes utforming og opplevde
lite støtte i etableringsprosessen. Artikkelens formål er å bidra til kunnskap om betydningen av å involvere
personalet i pedagogiske reformer og i utvikling av det fysiske miljøet. Funnene kan ha overføringsverdi til
andre reformer som innebærer organisatoriske og arkitektoniske endringer. This article discusses the intentions and experiences from architects and pedagogues involved in
planning and establishing kindergartens with new building topologies in Oslo. The National Kindergarten effort
(St.meld.nr. 24 2002-2003) with the political aim that all children between one and six years should have the
right to attend kindergarten, led to a huge development of kindergarten buildings all over Norway. Many of the
buildings were designed as new typologies named base and zone kindergartens. There are barely research on
processes and consequences of the changes in physical structures in educational institutions. The results of the
research presented here are based on a case study of processes in four municipalities in Oslo. It shows that the
staff working in the new buildings had scarcely any knowledge of the intentions behind the new design, and the
support in establishing pedagogical work in new physical frames was limited. The aim of the article is to expand
the knowledge about connections between architecture and pedagogic, and point to the importance of involving
the staff/professionals in educational changes where the physical environment is at stake. These findings may be
relevant to other transformations involving organizational and architectural changes.