Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Høyere utdanning"
Viser treff 1-6 av 6
-
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
(UNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, ... -
En kvalitativ studie om hørselshemmede elevers skolelivskvalitet og skolens rolle i deres vei mot voksenlivet
(Master thesis, 2021)Denne studien tar sikte på å undersøke unge voksne med milde til moderate hørselstap og deres refleksjoner om sin egen skolegang. Dette skal sees i lys av skolelivskvalitetsbegrepet og skolens rolle i forbindelse med ... -
Kunnskapssamfunnet og nasjonen - den internasjonale vendingen
(Nytt Norsk Tidsskrift;Nr. 1 / 2022 / Årg. 39, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-24)Begrepet «kunnskapssamfunnet» festet seg fra slutten av 1980-årene. Siden den tid har det gitt mål og retning til en internasjonal vending i norsk skole og utdanning. Det norske utdanningssystemet, som i omkring 150 år ... -
Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner
(Uniped: Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 42, nr. 3, Journal article; Peer reviewed, 2019)Kritisk tenkning og demokratifremmende læring er definert som sentrale ambisjoner i utdanningsfeltet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan disse ambisjonene kommer til uttrykk i høyere utdanning. Med utgangspunkt i ... -
Pedagogical and digital tool for the tertiary level: the learning eportfolio
(ERMUN;2009, Master thesis, 2009)This is a descriptive study about electronic portfolio and its utilisation in Higher Education. It presents and reflects upon the conceptual framework, purposes and benefits of e-portfolios and analyses the different ... -
Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan interne sensorer i emnet Etterforskning ved Politihøgskolen vurderer muntlige eksamensprestasjoner. Emnet utgjør 18 studiepoeng og består av fem fag. Kunnskap om hvordan vi vurderer ...