Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Varkøy, Øivind"
-
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (Utdanningsforskning i musikk – skrifserie fra CERM;Vol. 3, Chapter; Peer reviewed, 2021)Den vestlige klassiske musikkens hegemoni i musikkutdanningene har lenge blitt kritisert i internasjonal musikkpedagogisk litteratur. Estelle Jorgensen sier det slik: The Western classical music tradition has come under ... -
Focusing on Slowness and Resistance: A Contribution to Sustainable Development in Music Education
Varkøy, Øivind; Rinholm, Hanne (Philosophy of Music Education Review;Vol. 28, No. 2 (Fall 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)This essay reflects on the values of slowness and resistance as fundamental ideas directly opposed to modern culture’s ideals of effectiveness and smoothness and discusses how music from the Western classical music tradition ... -
Lærer, hvorfor har vi musikk? En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikklærere reflekterer rundt legitimering av musikkfaget overfor elevene sine
Bovim, Ingrid (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan musikklærere på mellomtrinnet reflekterer rundt legitimering i musikkfaget overfor elevene sine. Det finnes flere ulike perspektiver på legitimering i forskningslitteraturen, ... -
Musikkteknologi og kreativitet - En analytisk og teoretisk drøftelse av muligheter for skapende arbeid med to digitale verktøy
Emmelthun, Lars Anfrido (Master thesis, 2023)Komponering ved hjelp av digitale verktøy har blitt vanlig både i utdanning og i det profesjonelle musikkliv. Dette er en teoretisk oppgave som undersøker hvilke muligheter som tilbys av Logic Pro og Chrome Music Lab til ... -
Om å tenke ‘kunst’ i musikkundervisningen - muligheter og utfordringer
Hansen, Lasse Stedjeberg (Master thesis, 2022)Dette er en filosofisk-teoretisk oppgave som tar sikte på å presentere og diskutere noen ulike muligheter og utfordringer knyttet til fenomenet kunst i musikkundervisningen i grunnskolen. Ved å foreta en hermeneutisk ...