Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Barn"
Now showing items 1-20 of 41
-
Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 25, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Doktoravhandlingen omhandler foreldres syn på kvalitet i barnehagen og samarbeidet med barnehagen. Omtrent alle foreldre med barn i barnehagealder har et forhold til barnehagen. 97,1% av alle barn mellom tre og fem år ... -
Barn og ungdommer sin psykiske helse og sosiale medier – Folkehelse og livsmestring i sosiale mediers tidsalder
(Master thesis, 2022)Sosiale mediers voksende popularitet blant barn og ungdommer har ført til mer oppmerksomhet rundt effektene sosiale medier har på barn og ungdommer sin psykiske helse. Derfor har jeg derfor gjennomført en litteraturgjennomgang ... -
Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler
(Norsk tidsskrift for logopedi;Nr. 4 | Desember 2019 | Årgang 65, Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne casestudien undersøkte vi hvordan kvaliteter ved barnehagelæreres samtalestrategier legger til rette for barns deltakelse i utvidende samtaler. Vi studerte samtaler mellom barnehagelærere og barn i fem-seks-årsalderen ... -
Barnehagelæreres tanker om sorg og omsorg - En kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i Barnehagekunnskap, på OsloMet. Oppgavens tema er sorg og omsorg i barnehagen. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan tenker barnehagelærere om sin rolle i møte med barn i sorg?» Oppgaven tar ... -
Barnerom : hvordan bruker noen av de yngste barna fysiske rom i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Dette er en master oppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo, Norge. Jeg har valgt å kalle den Barnerom, basert på temaet for oppgaven som er: Hvordan bruker de yngste barna det fysiske rom i barnehagen? Temaet ... -
Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
(Master thesis, 2020)Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet ... -
Barns fotografier : samtaler om subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`
(Master thesis, 2010)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo med hovedfokus på barns subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`. Barns konstruksjoner av subjektivitet i et hverdagsliv var inspirasjonskilden ... -
Barns uenigheter med hverandre
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet fokuserte på barns uenigheter og konflikter med hverandre i en norsk barnehage. Hvordan kommer barns perspektiver til uttrykk i situasjoner der er uenige med hverandre? Og hvilke vilkår ser ut til å ha ... -
Be Present - Når en kunstinstallasjon utvikler seg i møter med barn
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)Kunstprosjektet Be Extended, som er et pågående samarbeidsprosjekt med Anneke von der Fehr, er sentralt i denne studien. Avhandlingens tittel, Be Present, viser til nærværet i møte med kunst, i produksjon av kunst og i ... -
Departementet vil... : diskursanalyse av et utsnitt av språkkartleggingsdebatten, med kritiske blikk mot et mulig spenningsfelt mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet
(Master thesis, 2012)In 2009 the government message 41 (KD, 2008-2009) came out with the title: Quality in the Kindergarten. The government message proposed new conditions for the kindergarten, as to: give offer to map children`s language ... -
"Det er jo ungen som står i midten" -"Lala", 9 år : nokre krysskulturelle born si retrospektive oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage
(Master thesis, 2013)Denne oppgåva vart til på bakgrunn av mi aukande interesse for krysskulturelle born sin kvardag i norske barnehagar. Fyrst og fremst ynskte eg å få innblikk i borna si eiga oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage. ... -
Det mobile forskningsintervjuet i barnehagen – en metodeutforskning gjennom grounded theory
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker metoden mobilt forskningsintervju, brukt i barnehagekontekst sammen med barn. Denne metoden er tidligere metodologisk undersøkt i bruk sammen med voksne, men dette er ikke foreløpig gjort i ... -
En undersøkelse hvor teorier om diffraksjon benyttes for å analysere intra-aktivitet mellom barn og kommersielt leketøy på ”ha-med-dag”
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsens fokus er på intra-aktiviteten som oppstår mellom barn og kommersielt leketøy. For å analysere dette har jeg undersøkt og brukt teorier om diffraksjon. Min interesse for den kommersielle barndommen mange ... -
Evnerike barn i barnehagen
(Master thesis, 2012)As I see it, the theme of gifted children is neglected in Norwegian kindergartens. This Master’s dissertation points at the dominant attitudes towards that we are all as equal and able. It highlights how gifted children ... -
Exploring interpreting for young children
(Translation & Interpreting;5(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)The article presents a pilot study based on video-recordings of four experiments taking the form of encounters, each involving a Norwegian-speaking child, a woman speaking only in English and an interpreter. Taking the ... -
Familielæring på en skole og dens bidrag til utvikling av skole-hjem-samarbeid i arbeidet med barns literasitet
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven undersøker hvordan familielæring på en skole bidrar til utvikling av skole-hjemsamarbeid i arbeidet med utvikling av barns literasitet. Det er en kasusstudie med to forskningsspørsmål: På hvilken ... -
Fysisk aktivitet i Aktivitetsskolen
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelen tar utgangspunkt i en studie av 20 andreklassebarns fysiske aktivitet gjennom en dag ved Aktivitetsskolen i Oslo. Resultatene viser et relativt høyt gjennomsnittlig fysisk aktivitetsnivået blant de undersøkte ... -
Førskolebarn i samhandling med digitale verktøy : en kvalitativ studie om kommunikasjon og deling av erfaringer mellom førskolebarn i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2012)Bakgrunnen for forskningen stammer fra eget feltarbeid. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen fikk jeg mulighet til å utvikle ti pedagogiske opplegg med bruk av digitale verktøy. I løpet av gjennomføringen av ... -
Hvordan tar barn i bruk de mulighetene uterommet kan gi i relasjonsleken? : en observasjonsstudie av hvordan noen barn leker sammen i barnehagens uterom
(Master thesis, 2011)In my master thesis I wanted to focus on the outdoor environment of the norweigian kindergarten, and how this room or place can afford play between children. My main research question is: ”How does children make use of ... -
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
(Master thesis, 2013)This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the children’s own voices be heard in the debate about ...