Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 992-1011 av 2367
-
I barnehagen skal vi snakke norsk! : et postkolonialt blikk på dikotomier i en «flerkulturell» barnehage. En etnografisk undersøkelse.
(Master thesis, 2012)Dette er en masteravhandling fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Etter å ha sett en reportasje om det «multikulturelle» Groruddalen i Oslo (NRK, 2010) satte meg på idéen til denne avhandlingen. Denne reportasjen fikk meg ... -
"I dag har vi ikke gjort noen ting - bare kost oss". En kvalitativ studie av pedagogers opplevelse av lekenhet i samspill med barn
(Master thesis, 2022)This dissertation has aimed to explore educators' experience of their own playfulness in interaction with children. Inspired by several philosophers' views on play, I have examined educators' experience of their own ... -
«I en perfekt verden skal jo dette trekkes inn i hvert fag og være en selvfølgelighet i skolen» - En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer med undervisning om kjønnsmangfold
(Master thesis, 2023)Mye tyder på at dagens skole er preget av å være heteronormativ, og forskning viser at elever som bryter med normene for kjønn er spesielt utsatt når det gjelder mobbing og diskriminering i skolen. Noen av skolens viktigste ... -
“I Guess that the Greatest Freedom ...”: A Phenomenology of Spaces and Severe Multiple Disabilities
(Indo-Pacific Journal of Phenomenology;Edition 2, Journal article; Peer reviewed, 2017-11)This paper expresses wonder about how bodies in motion can lead towards an understanding of lived meaning in silent lifeworlds. In such lifeworlds, expressions are without words, pre-symbolic, and thus embodied. To address ... -
“I just Google it”: Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 4 No. 3-4 (2020): Perspectives on teachers’ transdisciplinary professional competence, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-29)The rapid emergence of information and communication technology (ICT) has had implications for the education system and initial teacher education (ITE) in particular. This study investigated the extent to which teacher ... -
I overgangen mellom første og andre leseopplæring - En avhandling om femtetrinnelevers holdning til lesing og mestringsforventning i møte med nye tekster
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å øke kunnskapen om lesing i femteklasse og overgangen mellom første og andre leseopplæringen: Hva er femteklasseelevers holdninger til lesing, og hvilke forventninger har de til mestring ved ... -
I tegnenes rike. Dekadente mønstre i Solstads forfatterskap
(Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning,;(1), Journal article; Peer reviewed, 2001)"Alt han så, alt han tenkte, leste, hadde en bismak av 'olding'. Han levde i Aftenlandet under den grelle aftensol, og han visste at i Østen gikk en annen sol opp over unge mennesker på hans egen alder". Irr!Grønt! Vi ... -
ICT usage across Europe: A literature review and an overview of existing data
(DigiGen - working paper series;, Peer reviewed; Working paper, 2020-07-07)This deliverable (Working Paper) consists of two main parts. First, we provide a literature review on the four main areas within DigiGen: family life, leisure time, education and civic participation. The review demonstrates ... -
Identifisering av elevers kritiske tenkning i tekstarbeid
(Master thesis, 2022)Med et samfunn i endring, er ny kunnskap og kompetanse blitt nødvendig for å kunne finne løsninger på dagens og framtidas utfordringer. Som et resultat av dette har vi blant annet fått et nytt kompetansebegrep i skolen, ... -
Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years
(Journal article; Peer reviewed, 2017)While research has investigated risk-taking in play for children from the age of four years upwards, less is known of risky play with children under four years. A small-scale observational study with children from five ... -
Identifying Social Presence in Student Discussions on Facebook and Canvas
(Technology, Knowledge and Learning;Published online 27 April 2018, Peer reviewed; Journal article, 2018-04-27)This study examines student discussion fora in a Master’s programme. Previous student evaluations of the course highlightedthestudents’dissatisfaction with the technology chosen for communicationand recommended theuseof ... -
Identitet og mestringsforventning hos høyt-presterende og lavt-presterende elever i matematikkfaget
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan ´høyt-presterende´ og ´lavt-presterende´ elever uttrykker identitet og grad av mestringsforventning i matematikkfaget. Dette vil være med på å gi en bredere forståelse ... -
Identitet og mestringsforventning hos IOP elever i matematikk
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan IOP elever i matematikk uttrykker identitet, mestringsforventning og interesse for faget. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan kan fortellinger til elever med IOP ... -
Identitet og mestringsforventning hos lavtpresterende elever i matematikk.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)The purpose of the study is to survey how pupils who are considered as ‘low performing in mathematics’, express identity and self-efficacy in the subject. Different perspectives on identity will contribute to nuance the ... -
Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum
(Nordic Research in Music Education;, Peer reviewed; Journal article, 2023)This article engages with critical discourse analysis to explore how ideological values are represented in the national guidelines for generalist music teacher education in Norway. These curriculum documents are understood ... -
Idrett som pedagogisk verktøy i hiv/aids-arbeid: Hvordan blir idrett benyttet som pedagogisk verktøy i kenyanske og zambiske idrettsorganisasjoner tilknyttet Kicking AIDS Out?
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en kvalitativ studie med problemstillingen: «Hvordan blir idrett benyttet som pedagogisk verktøy i kenyanske og zambiske idrettsorganisasjoner tilknyttet Kicking AIDS Out?». Læringsteorier som situert ... -
Idrettsundervisning i folkehøgskolen - En kvalitativ studie med diskursiv tilnærming til idrettsundervisning i folkehøgskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens tema er idrettsundervisning i folkehøgskolen. Jeg har undersøkt hva som ligger til grunn for idrettsundervisningen, ved å undersøke hvordan diskurser kommer til uttrykk og bidrar til å konstituere ... -
'...ikke en arena for forkynnelse' Et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien
(Chapter; Peer reviewed, 2013-04-23)Når det i Stortingsmelding nr. 32 (2000–2001) slås fast at «KRL er et ordinært skolefag» og ikke en arena for forkynnelse eller trospåvirkning, er vi i løpet av få generasjoner kommet ganske langt fra normalplanenes ... -
Ikke om “de andre” men oss alle - En kvalitativ studie av hvordan syv lærere i ungdomsskolen arbeider med læringsmiljø i klasser med et stort elevmangfold
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i ungdomsskoleklasser med et stort elevmangfold. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med syv lærere som ... -
«Ikke start lesingen, vent på meg!» - Førsteklassingers lesemotivasjon i møte med høytlesing av utfordrende bildebøker
(Master thesis, 2022)Masteroppgavens hovedformål er å undersøke om og på hvilken måte høytlesning av utfordrende bildebøker styrker lesemotivasjon til elever på førstetrinn. Bildebokprosjektet tar utgangspunkt i tre utfordrende bildebøker: ...