• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i International education and development
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i International education and development
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ikke om “de andre” men oss alle - En kvalitativ studie av hvordan syv lærere i ungdomsskolen arbeider med læringsmiljø i klasser med et stort elevmangfold

Myrebøe, Tonje
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Myreboe.pdf (969.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/5642
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i International education and development [108]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å legge til rette for et inkluderende

læringsmiljø i ungdomsskoleklasser med et stort elevmangfold. Oppgaven baserer seg på

kvalitative intervjuer med syv lærere som jobber i ungdomsskolen. Oppgaven har sitt utspring

i styringsdokumenter som peker på at det er behov for økt kunnskap om minoritetselevers

læringsmiljø. Samtidig er det også i en stadig mer kulturelt kompleks skolehverdag å øke vår

forståelse av hvilke dynamikker, formasjoner og utfordringer som kan oppstå i flerkulturelle

klasserom. Jeg har undersøkt lærernes erfaringer med dette arbeidet i krysningspunktet

mellom pedagogisk tilrettelegging og et stort elevmangfold. Informantenes erfaringer

utforskes og drøftes i lys av følgende begreper, perspektiver og teorier: sosialkonstuktivistisk

teori, perspektiver på maktforhold i samfunnet og mangfoldskompetanse.

Informantenes erfaringer fra skolen viste at mangfold på mange måter var undertematisert i

skolen. Samtidig antyder informantene gjennom tankene og refleksjonene sine om

elevgruppene at de er oppmerksomme på elevenes ulikheter og forskjelligheter, og viste

samtidig til mange sider ved den kompleksiteten som kan kjennetegne et mangfoldig

klasserom.

Studien viser også at det kan være vanskelig å vite hvordan man skal adressere og verbalisere

disse ulikhetene. Lærere skal møte og håndtere møtepunktet mellom et pluralistisk samfunn

og elever som er individer, i klasserommets fellesskap. Det kreves kunnskap for å møte disse

kravene. Samtidig så kan det se ut til at de skolepolitiske rammene og føringene langt på vei

styrer retningen mot en faglig orientert skole, hvor inkludering handler om en skole som er lik

for alle.

Mot denne bakgrunnen argumenterer jeg for at vi heller må rette blikket mot en

likhetspedagogikk som tar hensyn til forskjeller og ulikheter, slik at vi kan få en inkluderende

skole for alle. Det kan også se ut til at det er et behov for økt mangfoldskompetanse i skolen,

som kan gi lærere verktøy til å håndtere kompleksiteten i det mangfoldige klasserommet.
 
In this master thesis, I discuss teachers experiences in regards to facilitate an inclusive

learning invironment in middle school classes with a large student diversity. Discussions and

analysis are based on knowledge created as a result of qualititive interviews with seven

teachers who work in middle schools. The task has its origins in public documents that point

to the need for increased knowledge concerning linority students learning environments. At

the same time it is also important in an encreasingly cultural complex school day to increase

our understandings of the dynamics, formations and challenges that can occure.
 
Description
Master i flerkulturell og internasjonal utdanning
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit