Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøthing, Åse
dc.contributor.authorMyrebøe, Tonje
dc.date.accessioned2018-02-01T09:47:18Z
dc.date.available2018-02-01T09:47:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5642
dc.descriptionMaster i flerkulturell og internasjonal utdanningen
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i ungdomsskoleklasser med et stort elevmangfold. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med syv lærere som jobber i ungdomsskolen. Oppgaven har sitt utspring i styringsdokumenter som peker på at det er behov for økt kunnskap om minoritetselevers læringsmiljø. Samtidig er det også i en stadig mer kulturelt kompleks skolehverdag å øke vår forståelse av hvilke dynamikker, formasjoner og utfordringer som kan oppstå i flerkulturelle klasserom. Jeg har undersøkt lærernes erfaringer med dette arbeidet i krysningspunktet mellom pedagogisk tilrettelegging og et stort elevmangfold. Informantenes erfaringer utforskes og drøftes i lys av følgende begreper, perspektiver og teorier: sosialkonstuktivistisk teori, perspektiver på maktforhold i samfunnet og mangfoldskompetanse. Informantenes erfaringer fra skolen viste at mangfold på mange måter var undertematisert i skolen. Samtidig antyder informantene gjennom tankene og refleksjonene sine om elevgruppene at de er oppmerksomme på elevenes ulikheter og forskjelligheter, og viste samtidig til mange sider ved den kompleksiteten som kan kjennetegne et mangfoldig klasserom. Studien viser også at det kan være vanskelig å vite hvordan man skal adressere og verbalisere disse ulikhetene. Lærere skal møte og håndtere møtepunktet mellom et pluralistisk samfunn og elever som er individer, i klasserommets fellesskap. Det kreves kunnskap for å møte disse kravene. Samtidig så kan det se ut til at de skolepolitiske rammene og føringene langt på vei styrer retningen mot en faglig orientert skole, hvor inkludering handler om en skole som er lik for alle. Mot denne bakgrunnen argumenterer jeg for at vi heller må rette blikket mot en likhetspedagogikk som tar hensyn til forskjeller og ulikheter, slik at vi kan få en inkluderende skole for alle. Det kan også se ut til at det er et behov for økt mangfoldskompetanse i skolen, som kan gi lærere verktøy til å håndtere kompleksiteten i det mangfoldige klasserommet.en
dc.description.abstractIn this master thesis, I discuss teachers experiences in regards to facilitate an inclusive learning invironment in middle school classes with a large student diversity. Discussions and analysis are based on knowledge created as a result of qualititive interviews with seven teachers who work in middle schools. The task has its origins in public documents that point to the need for increased knowledge concerning linority students learning environments. At the same time it is also important in an encreasingly cultural complex school day to increase our understandings of the dynamics, formations and challenges that can occure.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen
dc.subjectInkluderende læringsmiljøen
dc.subjectUngdomsskoleen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.titleIkke om “de andre” men oss alle - En kvalitativ studie av hvordan syv lærere i ungdomsskolen arbeider med læringsmiljø i klasser med et stort elevmangfolden
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel