Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2188-2207 av 2367
-
Utvikling av praksisfellesskap gjennom læring i et lederutviklingsprogram
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med masteroppgaven har vært å tilføre ny kunnskap om lederutvikling av mellomledere i en industribedrift. Studien har fokusert på betydningen opplæringen har hatt for ledernes opplevelse av identitet, mestring og ... -
Utvikling og samspill av begrepene danning og læring i norske læreplaner
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er utvikling og samspill av begrepene danning og læring i de norske læreplanene i de siste 50 årene. Oppgaven undersøker innholdet i begrepene danning og læring i de generelle delene av Mønsterplan ... -
Utviklingen av et skolebibliotek i en flerkulturell kontekst
(Master thesis, 2011)Tema for denne avhandlingen er utvikling av skolebibliotek i en flerkulturell skole. Jeg undersøker hvilke arbeidsoppgaver en pedagog med en funksjon som skolebibliotekar har i en tidlig fase av utvikling av et skolebibliotek ... -
Utviklingen av problemløsning og utforskning i matematikkfaget i læreplanene M87 til LK20
(Master thesis, 2023)I et moderne kunnskapssamfunn er problemløsningsegenskapet høyt verdsatt. Samfunnsmessige endringer og teknologisk utvikling har radikalt endret både arbeidslivet og utdanningssystemet. I dag krever arbeidsmarkedet egenskaper ... -
Utviklingen i læreplan og matematikkfaget fra M87 til LK20
(Master thesis, 2022)Læreplanen er skolens viktigste dokument når det gjelder undervisning. Planen beskriver fagenes innhold, samt verdigrunnlaget for opplæringen. I 2020 kom den nyeste læreplanreformen ut. Dette Kunnskapsløftet har et fornyet ... -
Utviklingen i læreplan og matematikkfaget fra M87 til LK20
(Master thesis, 2022)Læreplanen er skolens viktigste dokument når det gjelder undervisning. Planen beskriver fagenes innhold, samt verdigrunnlaget for opplæringen. I 2020 kom den nyeste læreplanreformen ut. Dette Kunnskapsløftet har et fornyet ... -
Valgets kvaler : Rekruttering til restaurant- og matfag
(article, 2013-10)I denne artikkelen analyseres 6 bacheloroppgaver som alle har fokus på rekruttering til utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag (RM) i den videregående skolen. Utgangspunktet for bacheloroppgavene og denne artikkelen ... -
The validity of action research - validity in action research
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Value of travel time by road type
(European Transport Research Review;14, Article number: 35 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-08-03)Travel time is less costly if it is comfortable or can be used productively. One could hence argue that the value of travel time (VTT) of car travellers in economic appraisal should be differentiated by road type, reflecting ... -
A values base for the Norwegian kindergarten: common ground across cultural affiliations?
(Journal of Moral Education;42(1), Journal article; Peer reviewed, 2013-01-18)One of the major challenges facing modern-day secular states is the issue of social integration. The issue discussed in this article is how it is possible to arrive at unifying values in a multicultural society that is ... -
«Vanskelig å vurdere en som ikke kan gå». Barn med Cerebral Parese og deres erfaringer med vurdering i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2020)Elever med funksjonsnedsettelser er en utsatt gruppe i kroppsøving. Det er gjort mange studier som peker på viktigheten rundt inkludering for elever med funksjonsnedsettelser, men samtidig trengs det mer forskning for å ... -
Vegen til en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektets tema er hvordan få elevene til å oppnå en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve. Undersøkelsen tar for seg sammenhengen mellom hovedmålene i føreropplæringen og selve føreropplæringen og førerprøven, ... -
Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna
(Barn;Barn nr. 1 - 2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)Det norske bildeboklandskapet har overveiende hatt karakterer med vestlig utseende, men det siste tiåret ser vi en tendens til at det er noen eksperimentelle bildebokskapere som utforsker spørsmål om migrasjon, identitet ... -
Veien til kunnskap: Samspillet mellom praksisveileder og minoritetsspråklig elev i kommunehelsetjenesten
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser på samspill mellom praksisveiledere og voksne minoritetsspråklige elever utplassert i praksis i kommunehelsetjenesten. Studiens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan påvirker samspillet ... -
Veiledet lek og kommunikativ skriving i førsteklasse
(Master thesis, 2022)Formålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om hvordan lek og skriving kan forenes i en lekbasert pedagogikk for de yngste elevene i skolen. Kunnskap om sammenheng mellom lek og læring etterlyses spesifikt ... -
Veiledning i barnehagen - fra assistentenes opplevelser og perspektiv
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er veiledning av assistenter i barnehagen. Målet for oppgaven er å løfte frem assistentenes opplevelse av hva slags veiledning som blir gjennomført i barnehagen og hva de har behov for når ... -
Veiledning i praksis : om praksisopplæring i norsk allmennlærerutdannelse : en artikkel i NYMY-prosjektet
(Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen presenterer to nyere studier av veiledning i praksisopplæring i allmennlærerutdannelsen. Hovedfunnene drøftes i forhold til noen tidligere nordiske forskningsstudier. Studiene redegjør for intensjoner og ... -
Veiledning som lederstøtte i skoleutvikling: den utfordrende oppstarten
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Skoleledelse har betydning for skoleutvikling og påvirker dermed elevenes læring indirekte. Av den grunn trenger skolen ledere som har kunnskap om å lede endrings- og utviklingsarbeid, og en slik kompetanse kan utvikles ... -
Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ...