Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1793-1812 av 2363
-
Relevant fagskoleutdanning i helse og sosialfag: et yrkesdidaktisk FoU arbeid med vekt på demokratiske læringsstrategier ved fagskolen i helse- og sosialfag
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om utvikling av relevant fagskole i helse og sosialfag. Oppgavens hensikt er å bringe frem mer yrkesdidaktisk kunnskap og profesjonell lærerkunnskap, utviklet av fagskolelærere sammen med ... -
Relevant og praksisnær læring for hudpleieelever
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne masteroppgaven er; Hvordan kan elever, yrkesfaglærere og veiledere utvikle en yrkesrelevant læring for hudpleieelever ved praksisopplæring i bedrift og institusjon? Hudpleierutdanningen følger ... -
Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring
(Linköping University Electronic Press;Vol. 10, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-12)During the last years, vocational education in Norway has been organised through eight different educational programmes. Each programme makes the basic year for many different professions, students may be heading for. The ... -
Relevant yrkesopplæring for helsearbeiderfagelever vg2
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke om elevene på vg2 helsearbeiderfag ville oppleve praktisk eksamen som mer hensiktsmessig og meningsfull om gjennomføringen ble flyttet fra skole til ... -
Relevant yrkesopplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag: Hva etterspør bedriftene av relevant yrkeskompetanse?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Vår problemstilling er hvordan legge til rette for relevant opplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag med utgangspunkt i bedriftenes ønsker og behov. For å finne svar på problemstillingen har vi valgt å bruke ... -
Religion, worldview, and values in an international class
(Journal of the European Teacher Education Network;10(2015), Journal article; Peer reviewed, 2015)Students attending the international course, “Multicultural Identity in a Global World” (MCI), in Oslo, come from many different European countries, some also from Asia, Africa, Latin-America or the USA. They meet and ... -
Religionenes fortellinger i klasserommet. En kvalitativ studie av KRLE-lærernes praksiser og perspektiver knyttet til religionenes fortellinger i religions- og livssynsmangfoldig klasserom.
(Master thesis, 2017)Min oppgave handler om hvordan religionenes fortellinger presenteres og brukes i undervisningen. Målet med oppgaven er å gi en religionsdidaktisk refleksjon omkring bruken av fortellinger i KRLE-undervisningen, samt å ... -
Religionenes kunst i klasserom og hellige rom. Teoretiske perspektiver
(Prismet;Vol 72, Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)Møter med religionenes kunst i klasserom og i hellige rom har potensiale til å utvide studenters og elevers læringsrom; komplekse erfaringer kan være gevinsten. Artikkelen utforsker ulike innfallsvinkler til møtene, og ... -
Religions- og livssynsfaget som fagleg konglomerat – fagontologi, vitskapsfag, skulefag
(Prismet;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Læreplanens kjerneelement knytt til utforsking av religionar og livssyn med ulike metodar inviterer lærar og elev til å sjå at ulike ståstader gir ulik forståing av kva religionar og livssyn er for noko, som fenomen. ... -
Religionsforståelsen i ny rammeplan for barnehagen
(Prismet;Årgang 68, hefte 3, Journal article; Peer reviewed, 2017)I april 2017 fastsatte Kunnskapsdepartementet en ny Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. I denne artikkelen undersøkes hvilke føringer som legges til grunn for religions- og livssynsfeltet i den nye ... -
Religionskritikk i klasserommet. Fag, kritikk og ontologi i norsk skule
(Prismet;Årgang 69, hefte 2/3, Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen utforskar spørsmålet om religionskritikk i norsk skule med særleg blikk på religions- og livssynsundervisninga i grunnskule (KRLE) og på vidaregåande trinn (RE). Eg tar utgangspunkt i to bidrag av nyare dato til ... -
Religionsliteracy: En hermeneutisk begrepsundersøkelse
(Master thesis, 2021)Denne studien har gjennom en hermeneutisk begrepsundersøkelse analysert diskusjonen rundt religionsliteracy (engelsk: religious literacy) for på den måten løfte fram relevante refleksjoner rundt den akademiske faglegitimeringen ... -
Religious Education in Secularist Kindergartens? Pedagogical Leaders on Religion in Norwegian ECEC
(Religions;Volume 13 / Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2022-02-26)According to the legal framework, religion forms a certain part of Norwegian early childhood education in publicly owned kindergartens. As the only Scandinavian country where this is the case, the object clause (statement ... -
Repair receipts in Norwegian Sign Language multiperson conversation
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper describes practices for repair receipt in sequences of other-initiation of self- repair in informal Norwegian Signed Language multiperson conversation. Its main foci are how signers mark their (now-)understanding ... -
Repair receipts in Norwegian Sign Language multiperson conversation
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper describes practices for repair receipt in sequences of other-initiation of self-repair in informal Norwegian Signed Language multiperson conversation. Its main foci are how signers mark their (now-)understanding ... -
Reparasjonssekvenser i tolkede samtaler
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien utforsker reparasjonssekvenser i skjermtolkede sykehussamtaler, altså tilfeller der helsepersonell og pasient ikke snakker samme språk, og tolk- ingen foregår via videoteknologi. Artikkelen tar opp tilfeller ... -
Representasjon av flerspråklighet i tre lærebøker som brukes på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan tre lærebøker, som brukes i norskfaget på ungdomstrinnet, framstiller flerspråklighet i sine språkkapitler etter innføringen av LK20. Norge har i lang tid vært en ... -
Representation That Matters: A Queer and Intersectional Analysis of Three Young Adult Novels
(Master thesis, 2023)Even in a relatively safe country such as Norway, queer youth are vulnerable. According to the curriculum, schools should be safe and inclusive spaces which promote curiosity around sexual orientation. Nevertheless, “gay” ... -
Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers’ experiences of the writing process
(Peer reviewed; Journal article, 2022-10-17)The aim of Norway’s reformed teacher education programme is to educate research-literate teachers who are able to integrate research-based knowledge into classroom experiences. Based on this, the aim of the present study ... -
Research based teacher education; discursive positining's of teacher educators in Norway.
(Proceedings of the International Mathematics Education and Society Conference;(1), Journal article; Peer reviewed, 2013-04)As researchers in teacher education institutions we are facing ideological and economic shifts involving restrictions on the possibilities of influencing themes and methodologies for research projects.