Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1527-1546 av 2367
-
”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden
(Master thesis, 2013)I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk ... -
Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem
(Forskning og Forandring;Vol. 1, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstrakt Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) (Høyrup, 2010, 2012) kan relateres til uformell læring og kollektiv organisatorisk læring basert på bred deltakelse i utviklingsarbeid på arbeidsplassen (Herbst 1993a, b; ... -
Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?
(Barnelitterært forskningstidsskrift;, Peer reviewed; Journal article, 2023)Når det regnar i Afrika. Ei bok om vêr og klimaendringar er ei sakprosa-bildebok for barn skriven av Erna Osland, illustrert av Per Ragnar Møkleby. Boka er innlemma i FNs berekraftsbibliotek for aldersgruppa 6–12 år. På ... -
«Når felles forståelse utfordres» En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere og PP- rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid
(Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å undersøke hvordan lærere og PP-rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid. Det er en sentral målsetting for både politiske og fagpolitiske myndigheter i skolesektoren å gi et helhetlig ... -
Når glede blir et ideal - En studie av programmet Grønne tanker – glade barn og barneboken Sint og glad i barnehagen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgavens sentrale tema er en undersøkelse av programmet Grønne tanker glade barn. Dette er en materialpakke som kan brukes som en av barnehagens metoder for å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. ... -
Når samarbeidet foregår på Facebook: En kvalitativ undersøkelse av skoleungdoms bruk av Facebook som samarbeidsverktøy
(Master thesis, 2013)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få innsikt i hvorvidt Facebook kan brukes som et samarbeidsverktøy for gruppesamarbeid blant elever i videregående skole innefor det fagområdet jeg omtaler som samfunnsfagene. I ... -
Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet
(Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 7 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-30)Denne artikkelen drøfter 20 læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i ungdomsskolen og videregående skole. En sosialpsykologisk tilnærming åpner for å undersøke stereotypier og fordomsuttrykk ... -
Negativ tetthetsavhengighet mellom de skalløse snegleslektene Limax og Arion
(Fauna;Vol. 63 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010)Aggressiviteten og jaktadferden til stor kjølsnegl (Limax maximus; også kalt boakjølsnegl, leopardsnegl, boasnegl, kjellersnegl) og dens effekt på den invaderende arten brunskogsnegl Arion sp., (statusen til dette taksonet ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
(Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er bruken av nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen - et område det enda finnes lite forskning på. Formålet med prosjektet har vært å undersøke ... -
Nettbrett og lærer-i-rolle som ressurs i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne studien blir det undersøkt hvordan nettbrett og lærer-i-rolle kan inngå som ressurs i kreativ og multimodal tekstskaping. For å besvare min problemstilling tok jeg i bruk en kasusstudie inspirert av pedagogisk ... -
Nettmobbing blant gutter og jenter - Et innblikk i gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett
(Master thesis, 2016)Med problemstillingen ”Nettmobbing og kjønn- En undersøkelse om gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett” søker jeg å finne svar på om jenter og gutter opplever nettmobbing forskjellig? Er det noen forskjell ... -
Nettstudenten som strategisk lærende
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Masteroppgaven Nettstudenten som strategisk lærende er en studie av hva som kjennetegner læringsprosessen til studenter som følger nettstøttede utdanningsløp. Nettstudentene følger et fleksibelt utdanningsopplegg der mye ... -
«Nettvett betyr at man har vett på nett» En kvalitativ undersøkelse om elevers opplevelser, oppfatninger og ønsker rundt undervisning i digital dømmekraft på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan skolen kan skape en lærerik og motiverende undervisning om digital dømmekraft fra elevenes perspektiv, mer spesifikt hvilke metoder og temaer som utpeker seg som viktige. Jeg ser ... -
Newly Arrived Migrant Women’s Experience of Maternity Health Information: A Face-to-Face Questionnaire Study in Norway
(International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH);Volume 18 / Issue 14, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-15)Limited understanding of health information may contribute to an increased risk of adverse maternal outcomes among migrant women. We explored factors associated with migrant women’s understanding of the information provided ... -
Newly qualified teachers' professional digital competence: implications for teacher education
(European Journal of Teacher Education;Volume 41 - Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2017-12-20)The professional digital competence (PDC) of teachers is of growing importance in classrooms, now that digital resources and digital media are becoming important parts of teachers’ everyday practice. This study explores ... -
Newly qualified teachers’ understandings of research-based teacher education practices in Finland and Norway
(Scandinavian Journal of Educational Research;, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2019-09-12)This study examines newly qualified teachers’ (NQTs) understandings of research-based teacher education practices by looking at two cases in Finland and Norway. The NQTs were interviewed after they had finished their ... -
Nietzsche’s eternal return and the Question of hope
(Studia Theologica - Nordic Journal of Theology;Volume 74, 2020 - Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-06-04)This article discusses Nietzsche’s notion of eternal return of the same with regard to its impact on central discussions of Jewish-Christian notions of hope and redemption within modern intellectual history. It attends ... -
Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk En studie om elevers syn på nivådifferensiering
(Master thesis, 2018)”Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk” er en kvalitativ studie av åtte elever på 6. Trinn og deres syn på nivådifferensiering. ...