Når glede blir et ideal - En studie av programmet Grønne tanker – glade barn og barneboken Sint og glad i barnehagen
Abstract
Denne masteroppgavens sentrale tema er en undersøkelse av programmet Grønne tanker glade barn. Dette er en materialpakke som kan brukes som en av barnehagens metoder for å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. Tilsvarende materiell finnes for barn i skolealder og for ungdom. Det har vært en økning av standardiserte programmer som tilbys barnehagene, som ønsker å gi universelle løsninger. Dette innebærer at programmene kan brukes for og med alle barn. Samtidig kan det være vanskelig å løse situasjoner i en kompleks barnehagehverdag med forhåndsdefinerte framgangsmåter. For å undersøke hvordan tekstene og bildene kan virke i Grønne tanker - glade barn og tilhørende barnebok Sint og glad i barnehagen, har jeg tatt utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Hvordan konstrueres subjektivitet i Grønne tanker - glade barn? Studien benytter en multimodal tilnærming i analysen hvor jeg ser på hvordan programmet er utformet. En diskursteoretisk tilnærming blir brukt for å undersøke hvilke diskurser som kan identifiseres i tekstene, og har inspirert meg til å se nærmere på begreper som selvregulering, kontroll og affekt. I siste del av analysene har jeg benyttet meg av en affektiv lesning av materialet inspirert av Deleuze og Guattari (2013) som åpner opp for å sette seg selv på spill i møte med tekstene. Det er en form for autoetnografisk skriving som innebærer at personlige erfaringer, tanker og følelser også får virke som en betydningsfull del av analysen (Baarts, 2012, s. 172). This master thesis`s central theme is a study of the programme Green thoughts – happy children. This is a material package which can be used as one of the kindergarten`s methods to stimulate children`s thinking and emotional awareness. Similar material exists for school-aged children and for teens. There has been an increase in standardized programs offered to kindergartens, that intend to to provide universal solutions. This means that the program can be used for and with all children. At the same time, it can be difficult to solve situations in a complex kindergarten environment with predefined procedures. To examine how the texts and images can work in Green thoughts – happy children and associated children`s book Angry and happy in kindergarten, I have based on the following research questions: how is subjectivity constructed in Green thoughts – happy children? This study uses a multimodal approach in the analysis where I look at how the program is designed. A discourse-theoretical approach is used to examine which discourses can be identified in the texts, further inspiring me to examine concepts such as self-regulation, control and affect. In the last part of the analysis I have used an affective reading of the material inspired by Deleuze and Guattari (2013), which is designed to put yourself into play in the meeting with the texts. It is a form of autoethnographic writing which means that personal experiences, thoughts and feelings also may impact the analysis (Baarts, 2010, s. 172).