Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1495-1514 av 2374
-
Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når de kommer hjem. I en slik kompleks ... -
Muntlig kompetanse i fagsamtaler hvor elevene samtaler i grupper uten lærer
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale og muntlig kompetanse. Selv om det finnes mye forskning på muntlighet generelt, er det relativt få studier som tar for seg muntlighet i fagsamtaler hvor ... -
Muntlige ferdigheter i norskfaget: En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med utvikling av elevers muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi undersøkt læreres refleksjoner rundt arbeid med muntlige ferdigheter i norskfaget gjennom følgende problemstilling: Hvordan reflekterer et utvalg norsklærere på ungdomstrinnet rundt sin egen ... -
Muntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Masteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel fra Aschehoug, da disse ... -
Museum og skolesamarbeid med digital teknologi om kunst
(Master thesis, 2015)Skolen har en viktig rolle i samfunnets kultur, og skoleelever er en målgruppe for museene. ""Få øye på Munch"" er et eksempel på nye måter å få ungdom til å oppleve museum og kunst på og med bruk av digitale teknologi. I ... -
Museum som alternativ læringsarena i naturfag: En kvalitativ studie av hvordan museum kan inkorporeres i naturfagundervisningen på mellomtrinne
(Master thesis, 2022)I denne studien har vi undersøkt hvordan lærere kan bruke museum som alternativ læringsarena i naturfag. Bakgrunnen er naturfagets økte fokus på undring, nysgjerrighet, og praktisk og utforskende arbeid, etter at den nye ... -
Museum som læringsarena
(Bachelor thesis, 2018-04-30)Min bacheloroppgave er basert på en kvalitativ studie, hvor jeg har valgt å undersøke hvordan læring skjer utenfor klasserommet. Jeg har tatt utgangspunkt i Zoologisk museum i Oslo som en læringsarena, og bruker observasjon ... -
Music and neuroscience research for mental health, cognition, and development: Ways forward
(Frontiers in Psychology;13:976883, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-25)The brain function on music has been a recently developing field of neuroscience that holds a position of great interest to neuroscientists, psychologists, health professionals, and musicians alike. The primary goal of ... -
Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups
(Research Studies in Music Education;Article first published online March 27, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)This article presents results from a large-scale Norwegian study that examines the quality of early childhood education and care, using the research tool ITERS-R. Although ITERS-R consists of 39 items, this article focuses ... -
Music of the multiethnic minority : a postnational perspective
(Music and arts in action;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011)This article examines implications of a postnational perspective on the music of minorities. As an example, the musical practices of a multiethnic hip-hop group in Norway are discussed with reference to musicological, ... -
The musical present: A polyphonic philosophical investigation
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Journal article; Peer reviewed, 2016)How can music education be enriched by the concept of time? This article is based on the assumption that the present moment, the musical ‘now’, is of the utmost importance not only to the musical performer or listener ... -
Musikk og tilhørighet: Hvordan virker musikkaktiviteter i skolehverdagen inn på tilhørighet i en klasse på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg opplevelsen av tilhørighet blant elever i en klasse på mellomtrinnet, og hvordan musikkaktiviteter kan brukes for å skape tilhørighet. Det å oppleve å ha et sted å høre til går under de ... -
Musikken bidrag i læringsprosessen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva tar føre seg problemstillinga: Kva er ungdomselevar si oppleving av musikkens påverknad på fokus og konsentrasjon, i ein individuell elevaktivitet? I tillegg skal eg undersøke om det er ein samanheng ... -
Musikkfaget i grunnskolen og fremtidens kompetansebehov: - En studie av spenningen mellom nytte- og dannelsesaspekter i Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgavens problemstilling stiller spørsmålet: «Hvordan kan musikkfaget bidra til å utruste elevene i grunnskolen til å imøtekomme fremtidens kompetansebehov?». I dette spørsmålet ligger det en ladning i ordene ... -
Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer resultater fra en spørreundersøkelse om grunnskole læreres kompetanse i musikk og deres valg av undervisningsinnhold i musikkfaget i grunnskolen. Dermed bidrar ... -
Musikkpedagogisk teori og praksis : en introduksjon
(Chapter; Peer reviewed, 2010) -
Musikkteknologi og kreativitet - En analytisk og teoretisk drøftelse av muligheter for skapende arbeid med to digitale verktøy
(Master thesis, 2023)Komponering ved hjelp av digitale verktøy har blitt vanlig både i utdanning og i det profesjonelle musikkliv. Dette er en teoretisk oppgave som undersøker hvilke muligheter som tilbys av Logic Pro og Chrome Music Lab til ... -
Muslim girls' experiences in physical education in Norway: What role does religiosity play?
(Sport, Education and Society;, Journal article; Peer reviewed, 2013-02-25)Recent years have seen an increase in scholarly attention to minority pupils and their experience of physical education (PE). UK research identifies specific challenges related to Muslim pupils' participation in PE. In ... -
Muslim narratives of desistance among Norwegian street criminals: Stories of reconciliation, purification and exclusion
(European Journal of Criminology;, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-25)Stories about sin, regret and forgiveness are fundamental in Islam and other world religions. Islamic revivalism mediates a redemption narrative tailored to street criminals who want to break with the cycle of stigmatisation, ... -
Mycena species can be opportunist-generalist plant root invaders
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Traditional strict separation of fungi into ecological niches as mutualist, par- asite or saprotroph is increasingly called into question. Sequences of assumed saprotrophs have been amplified from plant root interiors, and ...