Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Barnehager"
Viser treff 41-60 av 75
-
"Kvalitet i aldersblandede barnegrupper". En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe pedagoger og førskolebarn, om deres opplevelser av kvalitet i aldersblandede barnegrupper
(Master thesis, 2021)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var å søke ny kunnskap om tema «kvalitet i aldersblandede barnegrupper med førskolebarn». Aldersblandede barnegrupper i mine undersøkelser var organisert med barn i alder 1-5 år og ... -
Ledelse av endringsprosesser i barnehager under koronapandemien - En kvalitativ undersøkelse av barnehagestyreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser under koronapandemien. En kvalitativ undersøkelse av styreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien. Undersøkelsen er basert på samtaler med fire styrere. Den ... -
Lek : en refleksjon
(Master thesis, 2011)This study is a try to show how the use of the word play makes problem for the communication between workers in the kindergarten and between adults and children. This study is based on experience from the pedagogic personnel ... -
Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen"
(Master thesis, 2019)Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert rammeplan ... -
Lesbiske mødres fortellinger fra barnehagen-er.
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven setter søkelys på betydninger av profesjonsutøveres arbeid når det gjelder å møte ulike familier i barnehager i Norge i dag. Fokuset er avgrenset til å handle om familier der foreldrene er av samme ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Likestilt og forskjellig? Om menn og likestilling i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;9, Journal article; Peer reviewed, 2015-03-28)Artikkelen belyser målsettingen om 20 prosent menn i norske barnehager som bidrag til å fremme likestilling i barnehagen. Vi har gjennomført to undersøkelser som viser at det eksisterer ulike forventinger til menn og kvinner ... -
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
(Master thesis, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
Morgendagens barnehager - En fortolkende, metodetriangulerende undersøkelse av organisering av barnehager med høy andel barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Det er i dag en stor mangel på barnehagelærere ut fra barnehagelovens krav om pedagogisk bemanning. På tross av dette er det en rekke barnehager som overoppfyller dagens lovkrav og har rundt 50 prosent barnehagelærere. I ... -
Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet?
(Nordisk Barnehageforskning;7 (5), Peer reviewed; Journal article, 2014)Artikkelen omhandler hvordan endrede ledelsesstrukturer oppstått gjennom ny organisasjonsmodell virker inn på de pedagogiske ledernes arbeidsoppgaver. Vi har etterspurt deres erfaringer knyttet til mulige endringer i ... -
Motstand på ei småbarnsavdeling i eit etisk og demokratisk perspektiv
(Master thesis, 2014)The topic of this master’s thesis is: “Children’s resistance as participation,” seen in light of perspectives from radical democracy theory and the ethical philosophy of Levinas. I investigate how these theories can ... -
Motstand som medvirkende kraft? En mikroetnografisk studie av meningsskaping og relasjoner mellom 1-3 år gamle barn og voksne i barnehagens på- og avkledningskontekst.
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven fokuserer på de yngste barnas muligheter for medvirkning innenfor barnehagens hverdagslige samspills - kontekster. Medvirkningsretten har sin forankring i Lov om barnehager og barnehagens Rammeplan. Min ... -
MØTER RUNDT NETTBRETT I BARNEHAGEN: et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i relasjoner og materialitet
(Master thesis, 2014)Oppgaven er i hovedsak empiridrevet og omhandler et aksjonsforskningsprosjekt i en barnehage. Den tar utgangspunkt i barnehagens måte å organisere sitt pedagogiske arbeidet på. Barnehagen er inspirert av Reggio Emilia ... -
Nytråkk i gamle spor. Retrospektivt blikk på hverdagslivet i en småbarnsgruppe.
(Nordisk Barnehageforskning;9(4), Journal article; Peer reviewed, 2015)An increasingly number of small children attends day care in Norway. This is a challenging situation that calls for increased research on different aspects of quality of daily life within institutional settings. We ... -
Omsorg for ettåringer i barnehage: En studie av sammenhenger mellom strukturelle forhold og omsorgskvalitet
(Master thesis, 2014)Tidligere internasjonal forskning har identifisert tre strukturelle forhold som særlig betydningsfulle for omsorgskvaliteten i samspill mellom små barn og omsorgsgivere i barnehagen; barnegruppestørrelse, forholdstall ... -
Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen. Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter
(Barn;1, Journal article; Peer reviewed, 2015) -
På randen: En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer med barnehagens rammebetingelser
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven gir jeg et innblikk i hvordan barnehagens rammebetingelser kan påvirke pedagogiske lederes arbeid. Hva består arbeidet til den pedagogiske lederen av? Hvilke rammebetingelser har barnehagen? På hvilken ... -
På vei mot barns medvirkning : en retrospektiv studie om å nærme seg barns rett til medvirkning i barnehagen gjennom endringsarbeid og pedagogisk refleksjon
(Master thesis, 2009)The work of this master thesis started out from “The United Nations 12. Child Convention about children’s right to express his or her opinion freely and to have that opinion taken into account in any matter or procedure ... -
Pedagogiske posisjoneringer : fire førskolelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen – en beskrivende og fortolkende studie
(Master thesis, 2013)Formålet med denne oppgaven har vært å søke nye forståelser av fire førskolelæreres posisjoneringer i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen. Med utgangspunkt i det jeg fremlegger som debatten rundt barnehagens ... -
Politisk påvirkning på barnehagefeltet. En kvalitativ studie om styrerrollen i spenningsfeltet mellom politikk og fag basert på intervjuer med styrere
(Master thesis, 2021)Mål: Temaet for denne masteroppgaven er politisk påvirkning på barnehagefeltet, og hvordan barnehagestyrerne opplever den politiske-byråkratiske interessen for feltet. Oppgaven tar utgangspunkt i Børhaug, Gotvassli og ...