Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 891-910 of 2367
-
Hvilke muligheter har de yngste barna til å tre frem som subjekter i møte med utøvende musiker i barnehagen? : en studie med et fenomenologisk blikk og med teorier om relasjoner og estetiske uttrykksformer, på gylne musikkmøter i barnehagen
(Master thesis, 2012)This study discuss how the children aged 1 – 2 years can be seen and appear as subjects in dialogue with a performing musician in kindergarten. I have a perspective that leans on phenomenological theories and theories ... -
Hvilke pedagogiske repertoar er nødvendig å kunnskape om for å utvide rommet for annerledeshet i utdanningssystemet?
(Master thesis, 2021)Jeg har vært sammen med barn som er annerledes hele mitt yrkes aktive liv. Mine år med stadig innblikk i andre måter å være på i verden gjør at jeg ikke lenger finner det tilstrekkelig å fortsette reproduksjonen av forståelsen ... -
Hvilke utfordringer og begrensninger erfarer kroppsøvingslærere i den videregående skole å møte i friluftslivsundervisning?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke utfordringer og begrensninger lærere møter i friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget på videregående skole. Deltakerne i studien har vært seks kroppsøvingslærere ... -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
Hvilken kompetanse trenger yrkesfaglæreren på stor bil?
(Master thesis, 2010)Lærerens helhetlige kompetanse kan sies å bestå av flere komponenter. Disse komponentene kan variere ut fra det nivået i skolen lærerne underviser på, og hvilke fag de underviser i. Undervisningskompetansen, det å kunne ... -
Hvilken kropp? Tolkefaget i samtale med medisinsk antropologi
(Chapter; Peer reviewed, 2022-06-28)In this essay we argue that the concept of the human body has seemingly been taken for granted in interpreting studies. The available research literature mainly explores body language, like gaze, gestures, and proximity, ... -
Hvilken kunnskap? En undersøkelse av kunnskapssyn slik de fremkommer i tre lærebøker i norskfaget produsert under de tre siste læreplanene
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøkes forfatterportretter i lærebøker i norsk som mulige indikatorer på kunnskapssyn. Lærebøker blir tilpasset læreplaner og det er dermed grunnlag for å tenke seg at lærebøkene speiler læreplanens ... -
Hvilken plass har prosessorientert skriving i norskfaget i dag? Mulighetene oppgavene i de nye lærebøkene for ungdomstrinnet i norskfaget etter kunnskapsløftet 2020 legger opp til
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan og i hvilken grad de fire nye lærebøkene i norsk for ungdomstrinnet legger opp til prosessorientert skriving. Totalt har jeg gjennom denne studien analysert 1438 oppgaver, som er fordelt ... -
Hvilken rolle algoritmisk tekning har i utforskende arbeid i et PRIMM-basert naturfagsopplegg
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er å få innsikt i programmering og tenkemåtene som følger med denne ferdigheten i skolen. Jeg ønsket videre å se på det økende fokuset på utforskende arbeid og undring som blir fremhevet i ... -
Hvilken rolle har kunst og håndverk som et yrkesforberedende fag?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om hvordan kunst- og håndverksfaget forbereder barn og unge for en fremtid i samfunns- og arbeidsliv. Med et utgangspunkt i tematikken knyttet til yrkesvalg og hvordan ... -
Hvilket læringsutbytte rapporterer femteklasseelever og deres lærer å oppnå av prosessorientert skriving i norskfaget?
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad underveisvurdering gir elevene læringsutbytte og hvilke kvaliteter ved veiledningen som eventuelt forårsaker læring. Oppgaven har empirisk tilnærming og ... -
Hvilket potensial har skjønnlitteratur oppgavene i to læreverk på 10.trinn? En kvalitativ undersøkelse av skjønnlitteratur oppgavene i læreverkene Fabel 10 og Norsk 10
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke om arbeidsoppgavene knyttet til skjønnlitterære tekster i to norsklærebøker, Fabel 10 og Norsk 10, på tiende trinn i grunnskolen fremmer tolkningskompetanse og metabevissthet. ... -
"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet
(Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig ... -
"Hvis jeg skal utvikle meg og være bevisst på det jeg gjør, så må veiledning til" - En kvalitativ undersøkelse av erfarne pedagogiske lederes opplevelser med veiledning, i lys av at barnehagen skal være en lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er erfarne pedagogiske lederes opplevelse av veiledning, i lys av barnehagen som en lærende organisasjon. Erfarne pedagogiske ledere defineres her som barnehagelærere med mer enn 8 års ... -
Hvor blir det av mennene? En kvalitativ studie av hvorfor menn slutter i jobben som barnehagelærer – basert på intervjuer av et utvalg mannlige barnehagelærere som har sluttet
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative masteroppgaven har som formål å undersøke ulike grunner til at mannlige barnehagelærere slutter i barnehagen. Oppgaven belyser et utvalg av mannlige barnehagelæreres subjektive beskrivelser av hvordan det ... -
«Hvor går vi nå?» En intervjustudie av rektorer og lærere om utviklingsprosesser knyttet til kritisk tenking og dybdelæring i overordnet del av læreplanverket Fagfornyelsen 2020.
(Master thesis, 2020)Denne studien handler om lokale skoleutviklingsprosesser i tilknytning til implementering av en ny læreplan, fagfornyelsen 2020. Det politiske målet med implementering av en ny læreplan i skolen, er at de nye reformideene ... -
Hvor godt kan CELF-4 og CCC-2 identifisere utviklingsmessige språkforstyrrelser?
(Norsk tidsskrift for logopedi;Nr. 2 | Juni 2021 | Årgang 67, Peer reviewed; Journal article, 2021)Vi vet lite om hvor nøyaktig norske kartleggingsverktøy identifiserer hvilke barn som har, og hvilke barn som ikke har, språkforstyrrelser. I denne studien undersøkte vi sensitiviteten og spesifisiteten til språktesten ... -
Hvordan arbeidsmetoder påvirker læring i nettbasert fagskoleutdanning: Effektiv læring og bruk av digital læringsteknologi
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i hvordan studentene beskriver læringssituasjon i høyere yrkesfaglig utdanning. I denne studien vil jeg se nærmere på hvordan undervisningen påvirker studentens læring i nettbasert ... -
Hvordan benytte konfluentpedagogikk som motivasjonsfremmende tiltak i undervisningen i kunst- og kultur for VG2 Interiør- og utstillingsdesign?
(Master thesis, 2010)Tema for denne oppgaven er: hvordan konfluent undervisningsmetode i undervisningen i emnene Kunst og Kultur i utdannelsen til Interiør og utstillingsdesignere Vg 2. Oppgavens mål er prøve ut om konfluent læringsmetode kan ...