Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Motivasjon"
Now showing items 21-40 of 41
-
"Kritisk tenkning er for alle": En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elever med særskilte behov for å utvikle kritisk tenkning
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er kritisk tenkning og elever med særskilte behov. Etter at den nye læreplanen for kunnskapsløftet kom i 2020, ble kritisk tenkning satt på dagsorden. Kritisk tenkning og etisk bevissthet ble et ... -
Kroppsøving som dannelsesfag - en case-studie i hvordan dannelsesaspektet blir ivaretatt i praksis
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien var å utforske kroppsøving som dannelsesfag ved og finne ut hvordan læreren ivaretar dannelsesaspektet i kroppsøving og dermed elevenes læringsmuligheter i praksis. Det teoretiske rammeverket ... -
Lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitet. Masteravhandlingen handler om leseopplæring og motivasjon på 1. trinn i ... -
Lærerens tilrettelegging av elevtilbakemeldinger i musikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordyping i faget musikk og musikkdidaktikk, som er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet. Området som skal besvares, er hvordan læreren kan legge til ... -
Med kroppen først: Et undervisningsforsøk med fokus på verktøybruk som base for dybdelæring
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Elever som starter på vg2 yrkesfag i dag, har veldig varierende bakgrunn og ulike læreforutsetninger. Noen har bakgrunn som gjør at dem har lett for å forstå verktøybruk og dermed tar praktisk læring lettere på verkstedet, ... -
"Men til og med en kråke gjør et svalestup iblant". En komparativ studie av elevers faglige utbytte knyttet til tekstkompetanse og motivasjon for skriving ved bruk av skriverammer
(Master thesis, 2022)I den norske læreplanen står skriving sentralt som en måte å kunne tilegne seg kunnskap på. Det har historisk sett vært norskfaget som har ansvaret for å trene opp skrivemusklene til elevene og gjøre dem tekstkyndige, men ... -
Mesterlære i demokratiet - yrkesforankring og rekruttering gjennom motivasjon og mestring
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler ikke alene om mesterlære. Den erkjenner at all læring i Norge skjer innenfor demokratiske rammer Her benyttes velkjente begreper som er bygget på anerkjennelse og forståelse innenfor akademia ... -
Motivasjon blant elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler motivasjonen til elever med stort læringspotensial i matematikk. Formålet med oppgaven er å undersøke og konkretisere hva som motiverer denne elevgruppen ved å belyse problemstillingen: ... -
Norske elektroelever i Tyskland - personlig vekst og motivasjon: En kvantativ studie av internasjonalt samarbeid mellom Askøy videregående skole og Andreas Gordon Schole for Vg2 elektroelever
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Tysklandsklassen er en klasse med utvalgte elever som tar deler av Vg2 Elektro i Tyskland. Vi har hatt gode resultater over mange år og opplever lite fravær på elevene. Bedriftene i Norge har stor interesse for å ansette ... -
Om hvordan videregående skoler sikrer at elever som går for grunnkompetanse får best mulig oppfølging og læringsutbytte: En kvalitativ studie om grunnkompetanse i videregående skole.
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler grunnkompetansekandidater og hvordan de blir ivaretatt i videregående skole. Jeg har de siste femten årene jobbet som lærer innenfor tekniske fag i videregående skole, og interessen for elever ... -
Progression of motivation for mathematics education, from primary to secondary school
(Master thesis, 2022)Through focus group interviews this thesis seeks to explore motivation for mathematics education for 7th grade students (final year of Norwegian primary schooling) and 10th grade students (final year of Norwegian secondary ... -
Progression of motivation for mathematics education, from primary to secondary school
(Master thesis, 2022)Through focus group interviews this thesis seeks to explore motivation for mathematics education for 7th grade students (final year of Norwegian primary schooling) and 10th grade students (final year of Norwegian secondary ... -
Relevant bruk av PC i undervisningen på yrkesfag. En case-studie fra teknikk og industriell produksjon
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er å vise et eksempel på hvordan teknologien kan brukes for å legge til rette for læring. Problemstillingen for undersøkelsen er Hvordan kan teknologi brukes for å legge til rette for læring ... -
Rørsleglede i kroppsøvingsfaget - Ein kvalitativ studie av elevar sine erfaringar med rørsleglede i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2018)Denne undersøkinga rettar seg mot føremålet om livslang rørsleglede i kroppsøvingsfaget. Det er elevar sine erfaringar med rørsleglede i kroppsøvingsfaget eg har vore interessert i å undersøke, og problemstillinga for ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Ungdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøy
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Frafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. ... -
Unge medborgere og elevrådsarbeid i skolen - En casebasert forskningsstudie om elevråd og medborgerskap
(Master thesis, 2020)Skolens demokratimandat er nedskrevet i politiske styringsdokumenter. I korte trekk er dette et samfunnsmandat som går ut på å videreføre demokratiet til neste generasjon og gjøre elevene rustet til å bli aktive medborgere ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Yrkesfaglærerstudenter slutter aldri å forske - en antologi basert på 27 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2021
(Book, 2021-08)Denne antologien inneholder artikler fra 27 bacheloroppgaver skrevet av 28 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2021. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesspesialisering og yrkesvalg: Et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesspesialisering og dybdelæring på helse- og oppvekstfag Vg1
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagfornyelsen lokker med tidligere yrkesspesialisering og mer dybdelæring, og med mine 13 års lærererfaring er det musikk i mine ører. Men hva betyr det egentlig? Hvordan kan vi som driver med opplæring av fremtidens ...