Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1455-1474 of 2367
-
Minoritetsspråklige i eldreomsorgen
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i yrkespedagogikk. Problemstillingen er "hvordan kan språkopplæringen bidra til å ansette minoritetsspråklige på sykehjem eller i hjemmebasert omsorg". Jeg brukte kvalitativ metode, semistrukturert ... -
Minoritetsstudenters møte med friluftlivsundervisning - En kvalitativ studie av studenter med minoritetsbakgrunn på faglærerstudiet i kroppsøving og idrettsfag
(Master thesis, 2020)Oppgaven retter søkelys mot studenter med minoritetsbakgrunns erfaringer med friluftslivsundervisning på faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag. Oppgavens problemstilling er «Hvordan erfarer studenter med ... -
Minoritetsstudenters møte med friluftsliv i kroppsøvingslærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det finnes lite forskning som belyser hvordan studenter med minoritetsbakgrunn opplever møtet med kroppsøvingslærerutdanningen i Norge. I denne studien fokuserer vi på friluftslivsunder visningen. Problemstillingen som ... -
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-17)Yrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av ... -
Mitigating the impact of the novel coronavirus pandemic on neuroscience and music researchpProtocols in clinical populations
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The COVID-19 disease and the systemic responses to it has impacted lives, routines and procedures at an unprecedented level. While medical care and emergency response present immediate needs, the implications of this ... -
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
(Master thesis, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
A Model for Short Peer-Assessment
(Master thesis, 2020)Formative assessment is has been proven to have positive impacts on students learning gains. There has been an increased focus on formative assessment, both nationally and internationally. All of the potential effects of ... -
Modularity, Phase-Phase Faithfulness and prosodification of function words in English
(Nordlyd;40 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)This paper investigates the interface of syntax and phonology in a fully modular view of language, deriving the effects of (morpho)syntactic structure on prosodification without referring to that structure in the phonological ... -
MOOC-studenter og selvregulering av læring om selvreguleringsstrategier og betingelser for å selvregulere læring
(Master thesis, 2020)Denne studien ser på bruk av selvreguleringsstrategier i MOOC, og betingelser for å selvregulere. Studien reiser med det følgende problemstilling: Hva kjennetegner selvreguleringsstrategier hos MOOC-studenter, og i hvilken ... -
«Mor på prøve»: En kvalitativ studie basert på seks minoritetsmødres opplevelser av inkludering i det norske barnehagefellesskapet
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er samarbeid mellom minoritetsforeldre og barnehagepersonalet. Fokuset ligger på minoritetsmødrenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - fortellinger. Hovedmålet er å ... -
Morgendagens barnehager - En fortolkende, metodetriangulerende undersøkelse av organisering av barnehager med høy andel barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Det er i dag en stor mangel på barnehagelærere ut fra barnehagelovens krav om pedagogisk bemanning. På tross av dette er det en rekke barnehager som overoppfyller dagens lovkrav og har rundt 50 prosent barnehagelærere. I ... -
Morphological Correspondences in the Reading-Writing Relation among L2 Learners
(The Reading Matrix;, Journal article; Peer reviewed, 2015)Studies show that morphological and lexical awareness is a particularly important variable for reading comprehension after the primary school years. Research on L1 students’ reading and writing competence has revealed ... -
Mot alle odds - En kvalitativ studie av hvordan lærere fremmer resiliens hos risikoutsatte barn for å skape god psykisk helse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva lærere anser som resiliente egenskaper hos barn, og hvordan de kan fremme disse egenskapene. Gjennom teori og funn fra intervjuene har jeg undersøkt oppgavens problemstilling. ... -
Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet?
(Nordisk Barnehageforskning;7 (5), Peer reviewed; Journal article, 2014)Artikkelen omhandler hvordan endrede ledelsesstrukturer oppstått gjennom ny organisasjonsmodell virker inn på de pedagogiske ledernes arbeidsoppgaver. Vi har etterspurt deres erfaringer knyttet til mulige endringer i ... -
Mot en ny satsing på flerspråklighet – en analyse av språkpolitiske føringer i barnehagens styringsdokumenter
(Nordic Studies in Education;volume 40, issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-08)In this article, we discuss how language policy for multilingualism in Norwegian early childhood education has changed during the last 30 years. Drawing on discourse analysis of central official policy documents from ... -
Mot et mer kritisk norskfag? En kritisk diskursanalyse av kritisk literacy i norskplanen
(Master thesis, 2022)Literacy har blitt et populært begrep i norsk utdanningssammenheng gjennom mange år. Denne masteravhandlingen setter søkelys på kritiske perspektiver tilknyttet literacy, der kunnskap og kompetanse rundt kritisk literacy ... -
Motivasjon blant elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler motivasjonen til elever med stort læringspotensial i matematikk. Formålet med oppgaven er å undersøke og konkretisere hva som motiverer denne elevgruppen ved å belyse problemstillingen: ... -
Motivasjon for digital teknologi - En kvalitativ studie av motivasjonen til syv elever for digital teknologi i matematikkfaget, på 7.trinn
(Master thesis, 2023)Motivasjon og digital teknologi er sentralt i skolen, og viktig for læring i matematikkfaget unnskapsdepartementet, 2017; Smith, 2009). I denne masteroppgaven har jeg undersøkt forskningsspørsmålene: «Hvordan opplever ... -
Motivasjon og selvregulering i videobasert undervisning og i 3D-baserte virtuelle verdener på lærerstudiet
(Master thesis, 2023)12. mars 2020 annonserte regjeringen de første tiltakene i bekjempelsen av Korona-viruset. Universiteter og Høgskoler måtte praktisere undervisning uten fysisk oppmøte. Studiene ble derfor heldigitalisert, og studentene ... -
Motivation for Employment in Norwegian Adults with Mild Intellectual Disability: The Role of Competence, Autonomy, and Relatedness
(Scandinavian Journal of Disability Research;Volume 21, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-09-12)In Norway, very few people with intellectual disability (ID) are employed, and most of them receive a disability pension. This suggests that they may not face a financial need for employment, but participation in the labor ...