Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1395-1414 of 2367
-
«Man lærer jo ikke bedre enn når man syns noe er gøy!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av lek i undervisning og deres tanker om lekens betydning for barns grunnleggende lese- og skriveutvikling i norskfaget
(Master thesis, 2023)Selv om leken i skolen har fått et økt fokus de siste årene, forsvinner den ofte til fordel for mer stillesittende, lærerstyrt undervisning. Vi har derfor stilt oss spørsmålet om det er rom for leken i skolen i dag, mer ... -
«Man må jo ha noe håndfast å vise til også» - En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer og synspunkter på kartlegging og vurdering av innføringselever
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å se på hvordan innføringslærere kartlegger og vurderer andrespråkselever i overføringen fra innføringsklasser til ordinære klasser. Oppgaven tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål ... -
Managing Religion in a Global World: The United Nation's ruling against Norwegian Religious Education
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2015-08-19)In 2004, after a group of parents supported by the Norwegian Humanist Association and the Norwegian Islamic Council brought litigation against the state to the United Nations (UN), the mandatory teaching of religious ... -
Mangfold i yrkesopplæringen slik det oppleves av yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Research report, 2023)Begrepet mangfold i en norsk skolekontekst kan forstås som både kjønn, seksualitet, funksjonalitet, klasse etnisitet, religion og kulturell tilhørighet De etniske grensemarkørene kan for eksempel være språk, religion, mat, ... -
Mappevurdering i interiørfaget
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk handler om hvordan en VG3 interiørklasse tok i bruk mappevurdering, som arbeids- og vurderingsmetode, skoleåret 2019-2020. Bakgrunn for prosjektet var en søken etter en pedagogisk ... -
Mapping the Dialectic between Global and Local Educational Discourses on Gender Equality and Equity
(Chapter; Peer reviewed, 2011) -
'Marginalisert eller synliggjort'? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle
(Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Journal article; Peer reviewed, 2015)I en situasjon der det er slutt på øremerking av midler til tospråklige assistenter og i tillegg et sterkt fokus på å lære barn norsk i barnehagen, ser vi i denne artikkelen nærmere på noen flerspråklige barnehageansattes ... -
Masculinity constructions among Norwegian male break(danc)ers
(European Journal for Sport and Society;Volume 15, 2018 - Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-14)This article explores how masculinity is exhibited among young male breakers in Oslo, Norway. It is part of a larger project drawing on ethnographic fieldwork and 17 semi-structured interviews with male and female breakers. ... -
Master's thesis - a tool for professional development. Newly qualified teachers' experiences of master's theses in research-based teacher education.
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 13, No. 2, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-26)This study aims to investigate teachers’ experiences regarding their master’s theses directly after finishing teacher education and after one year in the profession. Previous research exposes the field as problematising ... -
Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving
(FoU i praksis;12 (3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Masteroppgaver i lærerutdanning bør utgjøre toppunktet i studentenes teoretiske og praktiske, operative kunnskapsutvikling. I denne artikkelen analyseres profesjonsrelevansen i 65 masteroppgaver i pedagogikk (17), matematikk ... -
Master’s thesis as a part of research-based teacher education: A Finnish case
(Journal of Teacher Education and Educators;Volume 8, Number 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-04)The aim of the current case study is to investigate the master’s theses written in 2016 and 2017 by primary school student teachers at a teacher education department in Finland. 111 theses were analyzed focusing on four ... -
Mat og motmakt
(Chapter; Peer reviewed, 2022-05-31)The article offers interpretations of food and bodily conduct in contested spaces of hospitality in Oslo. I propose that ways in which food is rejected, received or negotiated may reveal counter-embodiments in unexpected ... -
Matematikklekser i barneskolen. En studie av foreldres holdninger til og involvering i barns matematikklekser
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere norske foreldre med barn i 1.-7. klasse sine holdninger til matematikkfaget og matematikklekser, samt å belyse hvorfor og hvordan disse foreldrene involverer seg i egne ... -
Matematikklærere og spesialpedagogers samarbeid om elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Oppgavens problemstilling lyder slik: Hvordan opplever matematikklærere og spesialpedagoger samarbeid om elever i matematikkvansker? For å besvare problemstillingen er oppgaven avgrenset og tar utgangspunkt i to ... -
Matematikklæreres spørsmålsstilling til elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt spørsmålsstillingen til tre matematikklærere til elever på mellomtrinnet, som arbeider individuelt eller i små grupper. Hensikten har vært å kartlegge spørsmålsstillingen til lærerne, samt ... -
Matematikklæring og uteskoleundervisning – muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er grunnskolelærerutdanning 1-7, med fordypning i begynneropplæring matematikk. ... -
Matematisk identitet hos lavt presterende elever
(Master thesis, 2022)I skole og utdanningssammenheng har man gjentatte ganger blitt presentert for begrepet «svake elever». Matematikkfaget generelt og elever som strever med matematikkfaget er noe jeg brenner for og som har opptatt min ... -
Matematiske samtaler i en digital verden
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler to sentrale begreper som er den matematiske samtalen og ipad. Kommunikasjon er også et av kjerneelementene i matematikk som er nedfelt i læreplanen. Det å kommunisere i matematikk innebærer å ... -
Materialenes signalstyrke - Om møter mellom mennesker og mer – enn - mennesker; En postkvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2022)Jeg har i dette prosjektet ønsket å undersøke hvilken betydning materialenes signalstyrke kan ha for barnas intra-aksjon med barnehagens materialer? Jeg har sett på hvilken intensitet og styrke som kan oppstå i mellomrommene ... -
The mathematics teacher educator as broker: boundary learning.
(CERME Proceedings Series;Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Conference object, 2022)We analyse how two co-teaching mathematics teacher educators (MTEs) describe and justify the enactment of their theory of change in a course for practicing teachers. Applying concepts from Communities of Practice, we ...