Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 117-136 of 2366
-
Barnehagens formålsparagraf – hvordan skal den forstås?
(Prismet;63(2-3), Journal article; Peer reviewed, 2012)As of August 1st 2010 the new objects clause of the Norwegian kindergarten entered into force. This objects clause stated that the kindergarten is based on the fundamental values of Christian and humanistic heritage and ... -
Barnehagerevolusjon! : Tidlig læring for sosial utjevning. Kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer
(Master thesis, 2010)Title Kindergarten Revolution! Early learning for Social Cohesion: Critical readings of contemporary changes in Early Childhood Education Politics Theme It`s great social changes in our time, especially related to ... -
Barnerom : hvordan bruker noen av de yngste barna fysiske rom i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Dette er en master oppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo, Norge. Jeg har valgt å kalle den Barnerom, basert på temaet for oppgaven som er: Hvordan bruker de yngste barna det fysiske rom i barnehagen? Temaet ... -
Barneskolelæreres forståelse av growth mindset i matematikk og deres fortellinger om deres undervisningspraksis
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor profesjonsrettet pedagogikk i matematikkfaget og omhandler growth mindset. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvordan forstår matematikklærere på barneskolen begrepet “growth ... -
Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
(Master thesis, 2020)Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet ... -
Barns fotografier : samtaler om subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`
(Master thesis, 2010)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo med hovedfokus på barns subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`. Barns konstruksjoner av subjektivitet i et hverdagsliv var inspirasjonskilden ... -
Barns opplevelse av språktesting med bildeverktøyet Cross-linguistic Lexical Tasks på nettbrett
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er barnehagebarns opplevelse av språktesting. Jeg utforsker temaet med det nettbrettbasert bildeverktøyet Cross-linguistic Lexical Tasks (CLT). I noen tilfeller er det nødvendig å vurdere små barns ... -
Barns spontansang – læring, kommunikasjon eller “selvets teknologi”?
(Perspektiver på musikk og helse. 30 år med norsk musikkterapi;, Chapter; Peer reviewed, 2008) -
Barns uenigheter med hverandre
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet fokuserte på barns uenigheter og konflikter med hverandre i en norsk barnehage. Hvordan kommer barns perspektiver til uttrykk i situasjoner der er uenige med hverandre? Og hvilke vilkår ser ut til å ha ... -
Barrier-breaking body movements in the after-school programme: Children's imitation through play
(Nordic Studies in Education;30 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)This article investigates how children learn body movements in informal social situations, and is based upon close observation and qualitative research interviews undertaken among eight and nine-year-old children in an ... -
Baseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor?
(FORMakademisk;4 (1), Academic article, 2011)Denne artikkelen gir en diskursanalyse av et strategisk utvalg av 50 ytringer fra nett-mediatekster, som alle er knyttet til diskursen rundt utformingen av skoleanlegg - den såkalte ”baseskoledebatten”. Denne analysen viser ... -
Baseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanlegg
(FORMakademisk;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)Denne artikkelen gir innledningsvis en beskrivelse av utviklingen av begrepsbruken knyttet til skoleanlegg med åpne løsninger. Disse skoleanleggene gikk på 1970-tallet under betegnelsen åpen skole her i landet, men blir i ... -
Baseskoler og viktige lærerkompetanser: hva mener lærerne?
(FORMakademisk;4 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant lærere i Oslo-skolen høsten 2010. Undersøkelsen tok sikte på å finne lærernes preferanser knyttet til skolearkitektur, samt ... -
Be Present - Når en kunstinstallasjon utvikler seg i møter med barn
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)Kunstprosjektet Be Extended, som er et pågående samarbeidsprosjekt med Anneke von der Fehr, er sentralt i denne studien. Avhandlingens tittel, Be Present, viser til nærværet i møte med kunst, i produksjon av kunst og i ... -
Becoming clowns: How do digital technologies contribute to young children’s play?
(Contemporary Issues in Early Childhood;, Journal article; Peer reviewed, 2019-07-18)Research concerning play and technology is largely aimed at expanding the knowledge of what technological play may be and, to a lesser extent, examines what happens to children's play when it encounters digital tools. ... -
Bedre sammen: En kvalitativt orientert undersøkelse om læringskultur blant kundebehandlere og deres ledere i en organisasjon.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021) -
Bedriftenes perspektiver og behov når elevene er i yrkesfaglig praksis
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 9, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-04-09)Vocational education (VET) requires collaboration between schools and workplaces in order to get a coherent education of good quality. The Norwegian vocational education has a model of four years where students complete ... -
Begreper i naturfag: en studie i hvordan lærere arbeider med begreper i naturfag
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en undersøkelse som søker å belyse arbeidet som gjøres med begreper i naturfagsundervising i videregående skole. For å undersøke dette har det blitt gjort en kvalitativ undersøkelse som har benyttet seg ... -
Begrepslæring i naturfag
(Bachelor thesis, 2018-04)Temaet for denne bacheloroppgaven er elevers begrepslæring i naturfag. Problemstilling er «Hvordan arbeider lærere med lærestoffet og legges til rette slik at læring og begrepsforståelse finner sted i naturfag? Bakgrunnen ... -
Begynneropplæring i KRLE: Et innblikk i forholdet mellom formelt og oppfattet læreplan
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan samspillet er mellom KRLE og begynneropplæring er i skolen. Studiens hensikt er å bidra til den manglende forskningen på feltet, samt rette søkelyset mot viktigheten av KRLE som ett ...