Helleristninger i mørket
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg en problemstilling i det arkeologiske fagfeltet. Det er
Riksantikvarens syn at det ikke lenger er ønskelig å male opp helleristninger, noe som fører til at de
blir mindre synlige for publikum. Dette prosjektet er et samarbeidsprosjekt med Arkeologisk
feltenhet i Akershus fylkeskommune, der jeg ser på bruken av lys for å gjøre helleristninger mer
synlige for publikum. Jeg bruker helleristningene ved Bingsfoss som case for å designe produkter
som går inn i et helhetlig system der opplevelse står i fokus. Gjennom en systematisk tilnærming med
intervjuer og utprøvninger finner jeg frem til krav og mål for produktene og opplevelsen. Jeg kommer
frem til et konsept som går ut på å oppleve disse kulturminnene i mørket. Med dette som fokus
designer jeg med en praktisk tilnærming belysningsobjekter, markører som leder vei og et teoretisk
oppsett for energi sett i forbindelse med skilting i området This thesis addresses a problem in the archaeological field. It is the Directorate for Cultural Heritage
opinion that it is no longer desirable to paint rock carvings, which means that they are less visible
to the public. This project is in collaboration with the Archaeological Field Unit in Akershus County,
where I look at the use of light to make the carvings more visible to the public. I use the rock carvings
at Bingsfoss as a case to design products that go into a holistic system where the experience is the
focus. Through a systematic approach, by conducting interviews and experiments, I find the requirements
and goals for the products and the experience. I come up with a concept that aims to experience
these cultural monuments in the dark. With this focus I design with a practical approach lighting
objects, markers that lead the way and a theoretical setup for energy seen in connection with the
signs in the area.
Description
Master i produktdesign