Browsing ODA Open Digital Archive by Journals "UNIPED"
Now showing items 1-20 of 20
-
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
(UNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, ... -
Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever ... -
Derfor slutter studenter på journalistutdanningen
(Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 42, nr. 4-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Mange frafallsstudier av høyere utdanning er kvantitative analyser av omfattende bakgrunnsdata. Men for å få vite hvorfor studentene faktisk slutter, må vi spørre dem. Denne casestudien bidrar til den kvalitative ... -
Fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser: underviserrollens potensial for å øke tilgangen til høyere utdanning
(Universitetsforlaget;Årgang 43, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-07)Forskning fra studenter med funksjonsnedsettelser sitt perspektiv tyder på at denne studentgruppen får mangelfull tilrettelegging fra fagansatte i høyere utdanning. Denne kvalitative studien tar utgangspunkt i fagansattes ... -
Fra helsefagarbeider til sykepleier En kvalitativ studie av studenters og læreres erfaringer med et alternativt bachelorløp
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Behovet for sykepleiere og helsefagarbeidere er stort og økende. I motsetning til helsefagarbeiderut- danningen er søkningen til sykepleierutdanningen god. Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet) gjennomførte ... -
Grade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor theses
(UNIPED;Årgang 41, Nr. 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-09-20)Students’ grades are increasingly important in defining their future employability, and therefore, securing a fair assessment of students’ theses is important. This study aimed to assess the level of grade correspondence ... -
Helsepedagogikk i læreplaner - en didaktisk analyse
(UNIPED;Årgang 42, nr. 4-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-11)Helseprofesjonene møter i økende grad pasienter, brukere og pårørende som trenger kunnskap om hvordan de kan leve best mulig med langvarige helseutfordringer. Det mangler imidlertid studier av hvordan læreplanene for ... -
Helsepedagogikk – fra begrep til praksis i helsefagutdanninger: Hva kjennetegner studentenes erfaringer?
(UNIPED;Årgang 43, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-07)Helsepedagogikk er et sammenfattende begrep for læring, veiledning og undervisning av pasienter som hjelp til å mestre sykdom og fremme helse. Helsepedagogiske ferdigheter fremtrer i læreplaner til bachelorutdanningene i ... -
Hva kjennetegner digitale seminargrupper som fungerer godt, og hva kjennetegner de som fungerer mindre godt?
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Introducing Flipped Classroom Supervision: Challenging Physiotherapy Teachers’ Beliefs about Teaching
(UNIPED;Årgang 44, nr. 4-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-12)Despite efforts to increase the implementation of active teaching and learning in higher education, teaching approaches based on information transfer are still dominant. The slow adoption has been attributed to reluctance ... -
Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Universiteter og høgskolers samfunnsoppdrag inkluderer støtte til profesjonsutøveres læring i arbeidslivet. I lærerutdanningen organiseres slikt arbeid i økende grad innenfor rammene av en partnerskapstenkning der høyere ... -
Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner
(Uniped: Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 42, nr. 3, Journal article; Peer reviewed, 2019)Kritisk tenkning og demokratifremmende læring er definert som sentrale ambisjoner i utdanningsfeltet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan disse ambisjonene kommer til uttrykk i høyere utdanning. Med utgangspunkt i ... -
Norske studenters vurdering av utdanning i utlandet
(UNIPED;volume 40, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Mange norske studenter tar utdanningen i utlandet. Fra utdanningspolitisk hold er kvalitetshensyn det fremste argumentet for å tilrettelegge for internasjonal studentmobilitet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan ... -
Piloting a Research-Oriented Teaching Model in a Bachelor Program for Social Educators – A Way to Increase Competence in Research Methodology and Sexual Health?
(Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 43, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-07)Background: Sexual health is a new and important area for social educator students, relevant for research and pedagogical development. Integration of ongoing research projects when teaching scientific theory can improve ... -
Psychometric properties of the short ASSIST scales
(UNIPED;Årgang 41, Nr. 2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-06-05)Background: The shortening of measurement scales may improve their feasibility, but may also affect the scales’ measurement properties. This study investigated the psychometric properties of the short Norwegian Approaches ... -
Samtaler som stimulerer til språkutvikling En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet – storbyuniversitetet
(UNIPED;Årgang 44, nr. 1-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-29)I 2018–2020 prøvde OsloMet – storbyuniversitetet ut et språkmakkertilbud for studenter med et annet førstespråk enn norsk. Tilbudet har som mål å fremme andrespråkstudentenes ferdigheter i norsk og dermed stimulere til økt ... -
Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning
(UNIPED;Årgang 44, nr. 3-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-15)Styringsdokumenter for grunnskolelærerutdanning på masternivå legger vekt på utvikling av studentenes profesjonelle FoU-kompetanse. I denne studien, som inngår i et større prosjekt om profesjonell lærerkompetanse, stiller ... -
Studenters tidsbruk – grunnskolelærerutdanning 1. til 7. trinn
(Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Ågang 42, Nr. 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Undersøkelser av studenters tidsbruk har oftest foregått ved at studentene ved et mer eller mindre tilfeldig tidspunkt i året har blitt bedt om å anslå sin gjennomsnittlige arbeidstid per uke, gjeldende for hele året. En ... -
Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss?
(Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 42, nr. 3-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-09-20)Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser på studieinnsats i høyere utdanning, slik den måles gjennom den nasjonale studentundersøkelsen ... -
Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter
(UNIPED;Årgang 45, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022)Det finnes i dag mange studier for oppfølging og veiledning av ph.d.-studenter, men tilsvarende få for master-gradsstudenter, til tross for at den store majoriteten av studenter avslutter utdanningen med nettopp ...