Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 5045-5064 av 17112
-
Faculty development training in online instruction at a Norwegian university: An experience report
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduction: Online learning and work are commonplace in both engineering and professional communication. To be effective online, even experienced face-to-face teachers require new skills. About the case: This case reports ... -
Fag- og yrkesopplæring for voksne minoritetsspråklige – Hvordan inkludere flere flyktninger fra introduksjonsprogrammet?
(NIBR-rapport;2019:2, Research report, 2019-03-03)Denne undersøkelsen er gjennomført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Hensikten med oppdraget er å undersøke hvordan kommuner og fylkeskommuner kan stimuleres til å bruke fagopplæring som tiltak for flyktninger i ... -
Fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser: underviserrollens potensial for å øke tilgangen til høyere utdanning
(Universitetsforlaget;Årgang 43, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-07)Forskning fra studenter med funksjonsnedsettelser sitt perspektiv tyder på at denne studentgruppen får mangelfull tilrettelegging fra fagansatte i høyere utdanning. Denne kvalitative studien tar utgangspunkt i fagansattes ... -
Fagbibliotekarers informasjonsadferd. En kvalitativ studie av HumSam-biblioteket og Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt informasjonsadferden til fagbibliotekarer ved HumSam-biblioteket og Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo. Gjennom bruk av forskningsdagbøker og kvalitative intervjuer har ... -
Fagforeningens plass i bedriftsdemokratiet. En studie av fagforeningens rolle ved ansettelsesprosesser i Sporveien
(Master thesis, 2019)Sporveien har i de siste årene utviklet seg til en sterkere og velkjent merkevare i hovedstaden, hvor bedriften har drevet virksomheten i snart hundre år. Gjennom strategien «Best 2020» har de som overordnet mål å være den ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen i 2020, fikk den norske skole en stor læreplanendring. Den var en videreføring av Kunnskapsløftet fra 2006, og hadde som intensjon å fornye fagene og forbedre innhold og arbeidsmåter for ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)With the introduction of Curriculum Reform 2020, the Norwegian school received a major curriculum change. It was a continuation of the reform from 2006, and had the intention to renew the subjects and improve content and ... -
Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag
(Research report, 2022)Fagfornyelsen er den tredje store reformen i norsk fag- og yrkesopplæring siden Reform94 i 1994 og Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyelsen ble planlagt fra 2018 og innført i Vg1 fra høsten 2020, i Vg2 fra høsten 2021 og i ... -
Faggrupper for lærere i kunst og håndverk - Innhold, organisering, og nytteverdi.
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen handler om faggrupper for kunst og håndverkslærere. Problemstillingen som svares på er: Hvilket innhold kan faggrupper for kunst og håndverkslærere ha, hvordan kan slike grupper organiseres og hva ... -
Faglig forsvarlig praksis : Hvordan utvikle en tverrfaglig, praktisk og yrkesrelevant opplæring ved vg1 programområde helse- og sosialfag? Hva oppnår vi ved en slik strategi?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Elever innen opplærings-, helse- og sosialfaglige yrker vil komme til å møte mennesker med forskjellige behov og i ulike livssituasjoner. De skal bli i stand til både å kunne forebygge sykdom og bidra til å behandle syke ... -
Faglig og sosial kompetanse, likeverdige kvaliteter i TIP-opplæringen. En kvalitativ undersøkelse om fag- og yrkesopplæringens kvalitetssikringssystem
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven er resultat av et studie i yrkespedagogikk som gjennom kvalitative intervjuer med informanter fra fylkeskommune, opplæringskontor, lærebedrift og en prøvenemd, og analyser av disse intervjuene se på hva som ... -
Faglig skjønn under press. Fire casestudier og en sammenfatning
(AFI Rapport;2020:06, Research report, 2020-09)Denne rapporten presenterer funn og analyser fra fire casestudier om medbestemmelse, ledelse, styringsmekanismer og bruken av faglig skjønn. De fire casene omfatter helseforetak, politiet, universitets- og høgskolesektoren ... -
Faglige forventninger i grunnskolefaget Kunst og håndverk. Topoi fra læreres oppgavetekster
(Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science;Vol 26, No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Gjennom vurdering settes det ord på et fag, og ordene lærerne velger viser elevene veier inn i faget. Artikkelen går nært på læreres språk i oppgavetekster fra faget Kunst og håndverk ved ungdomsskoler i 17 av Norges 19 ... -
Fagopplæring av renholdere skal sikre yrkesfaglig kompetanse
(MAEH;2011, Master thesis, 2011) -
Fagorganisering som strategi for profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen. En analyse av hvordan fagforeninger i offentlig sektor konseptualiserer arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i faglig utviklingsarbeid
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 38, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)In this dissertation, I explore union organizing as a strategy for professional influence in the workplace. The study is motivated by the fact that there has previously been little overlap between studies of working life ... -
Fagskolens ivaretakelse av praksisrelatert arbeid i nettundervisningen
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet undersøkes hvordan praksisrelaterte aktiviteter blir ivaretatt i nettundervisning på fagskolen. Med et perspektiv på livslang læring, tendensene i samfunnet og økt behov for fleksibilitet i ... -
Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: mellom utfordringer og muligheter
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Masteroppgaven Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: Mellom utfordringer og muligheter er en casestudie av hvordan vi i Fagskolen i Østfold har vi arbeidet med utvikling av studieplaner. Med bakgrunn i de spenninger som ... -
Fagskriving og fagforståelse hos tospråklige studenter
(Forskningsserie, Research report, 2007)