Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 5073-5092 av 17239
-
Factors associated with the level of physical activity in a multi‑ethnic pregnant population – a cross‑sectional study at the time of diagnosis with gestational diabetes
(BMC Pregnancy and Childbirth;22, Article number: 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-01-03)Background: Regular physical activity during pregnancy can prevent several adverse health outcomes during this period of a woman’s life. Previous studies have shown that many women do not meet national recommendations for ... -
Factors Associated with Trust in Public Authorities Among Adults in Norway, UK, US, and Australia Two Years after the COVID-19 Outbreak
(International Journal of Public Health;, Peer reviewed; Journal article, 2023)Objectives: This study aimed to examine the levels of trust in information provided by public authorities 2 years after the COVID-19 outbreak and to examine factors associated with trust. Methods: Using a cross-national ... -
Factors contributing to health care utilization and costs after stroke: Secondary results from the LAST study
(BMC Health Services Research;20, Article number: 288 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-04-06)Background: The result from the Life After Stroke (LAST) study showed that an 18-month follow up program as part of the primary health care, did not improve maintenance of motor function for stroke survivors. In this study ... -
Factors influencing prescribing of fall-risk-increasing drugs to the elderly: A qualitative study
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Objective. Explore the situations in which GPs associate drug use with falls among their elderly patients, and the factors influencing the prescribing and cessation of fall-risk-increasing drugs (FRIDs). Design. A qualitative ... -
Factors influencing the impact of work placement on vocational teachers’ school practice
(Educational studies;, Peer reviewed; Journal article, 2022-04-26)Work placement is defined as a continuing professional development programme aiming at improving vocational teachers’understanding of industry working life through authentic experience. It has been a mandatory programme ... -
Factors predicting vocational teachers’ transfer of learning: A quantitative study in the context of work placement
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Work placement is an important way for vocational teachers to update their vocational knowledge and skills. In this study, we aimed to explore the factors predicting vocational teachers’ transfer of learning from ... -
Factors related to a negative birth experience - A mixed methods study
(Journal article; Peer reviewed, 2017-05-08)Objective this study aimed to explore factors associated with a negative childbirth experience including descriptions from women themselves. Design we performed a mixed methods study based on data from the Norwegian ... -
Faculty development training in online instruction at a Norwegian university: An experience report
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduction: Online learning and work are commonplace in both engineering and professional communication. To be effective online, even experienced face-to-face teachers require new skills. About the case: This case reports ... -
Fag- og yrkesopplæring for voksne minoritetsspråklige – Hvordan inkludere flere flyktninger fra introduksjonsprogrammet?
(NIBR-rapport;2019:2, Research report, 2019-03-03)Denne undersøkelsen er gjennomført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Hensikten med oppdraget er å undersøke hvordan kommuner og fylkeskommuner kan stimuleres til å bruke fagopplæring som tiltak for flyktninger i ... -
Fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser: underviserrollens potensial for å øke tilgangen til høyere utdanning
(Universitetsforlaget;Årgang 43, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-07)Forskning fra studenter med funksjonsnedsettelser sitt perspektiv tyder på at denne studentgruppen får mangelfull tilrettelegging fra fagansatte i høyere utdanning. Denne kvalitative studien tar utgangspunkt i fagansattes ... -
Fagbibliotekarers informasjonsadferd. En kvalitativ studie av HumSam-biblioteket og Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt informasjonsadferden til fagbibliotekarer ved HumSam-biblioteket og Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo. Gjennom bruk av forskningsdagbøker og kvalitative intervjuer har ... -
Fagforeningens plass i bedriftsdemokratiet. En studie av fagforeningens rolle ved ansettelsesprosesser i Sporveien
(Master thesis, 2019)Sporveien har i de siste årene utviklet seg til en sterkere og velkjent merkevare i hovedstaden, hvor bedriften har drevet virksomheten i snart hundre år. Gjennom strategien «Best 2020» har de som overordnet mål å være den ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen i 2020, fikk den norske skole en stor læreplanendring. Den var en videreføring av Kunnskapsløftet fra 2006, og hadde som intensjon å fornye fagene og forbedre innhold og arbeidsmåter for ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)With the introduction of Curriculum Reform 2020, the Norwegian school received a major curriculum change. It was a continuation of the reform from 2006, and had the intention to renew the subjects and improve content and ... -
Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag
(Research report, 2022)Fagfornyelsen er den tredje store reformen i norsk fag- og yrkesopplæring siden Reform94 i 1994 og Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyelsen ble planlagt fra 2018 og innført i Vg1 fra høsten 2020, i Vg2 fra høsten 2021 og i ... -
Faggrupper for lærere i kunst og håndverk - Innhold, organisering, og nytteverdi.
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen handler om faggrupper for kunst og håndverkslærere. Problemstillingen som svares på er: Hvilket innhold kan faggrupper for kunst og håndverkslærere ha, hvordan kan slike grupper organiseres og hva ... -
Faglig forsvarlig praksis : Hvordan utvikle en tverrfaglig, praktisk og yrkesrelevant opplæring ved vg1 programområde helse- og sosialfag? Hva oppnår vi ved en slik strategi?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Elever innen opplærings-, helse- og sosialfaglige yrker vil komme til å møte mennesker med forskjellige behov og i ulike livssituasjoner. De skal bli i stand til både å kunne forebygge sykdom og bidra til å behandle syke ... -
Faglig og sosial kompetanse, likeverdige kvaliteter i TIP-opplæringen. En kvalitativ undersøkelse om fag- og yrkesopplæringens kvalitetssikringssystem
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven er resultat av et studie i yrkespedagogikk som gjennom kvalitative intervjuer med informanter fra fylkeskommune, opplæringskontor, lærebedrift og en prøvenemd, og analyser av disse intervjuene se på hva som ...