Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-10 av 10
-
Action Research: Applied Research, Intervention Research, Collaborative Research, Practitioner Research, or Praxis Research?
(International Journal of Action Research;8 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)This article relates common ways of conceptualising action research as “intervention”, “collaboration”, “interactive research”, “applied research”, and “practitioner research” to a number of different ways of knowing, ... -
Developing two-year apprenticeships in Norway and Switzerland
(Vocations and Learning;14 (2021), Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Over the last 15 years, different countries have developed low-level vocational education and training (VET) programmes for young people who struggle to enter or complete education at upper secondary level. Switzerland ... -
Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;3, Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen stiller vi spørsmålet: Er simulering egnet som læringsaktivitet når spesifikk praksis er tenkt trent og overført fra en simuleringskontekst til en nærmere bestemt anvendelseskontekst? For å besvare ... -
Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker
(Journal article; Peer reviewed, 2017)A framework for basic skills is included in all subjects and curricula throughout the Norwegian school system. These basic skills are defined as reading, numeracy, and oral, written and digital skills. In this article, ... -
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-17)Yrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av ... -
Prosjektorganisert utviklingsarbeid
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvordan kan erfaringer fra prosjektorganisering bidra til bedre systematikk, bedre resultat, ny kunnskap og forbedret læring i utviklingsarbeid? Dette er temaet for denne artikkelen. -
Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998) gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ... -
Vg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021
(Report, 2021)Høsten 2020 ble utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon (IM) igangsatt ved 53 videregående skoler i Norge. Etableringen av utdanningsprogrammet er et ledd i fagfornyelsen og innføringen av en ny ... -
Vurdering for yrkesrelevant opplæring
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4, Journal article; Peer reviewed, 2014)Nye vurderingsverktøy som var kjent for elevene førte til økt motivasjon og økt læringsutbytte. Vurderingsverktøyene hadde tydelige kjennetegn med beskrivelse av kvaliteten på kompetansemålene og nivå for måloppnåelse. ... -
Yrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerhet
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Hvordan er det å være yrkesfaglærer og -elev i et globalisert samfunn? Svarene kan utgjøre viktig kunnskap for å forstå yrkesfaglærere og deres elever, slik at en kan organisere god lærerutdanning og yrkesopplæring. ...