Now showing items 61-80 of 249

    • Om bruken av begrepet naming i atferdsanalyse 

      Arntzen, Erik; Lian, Torunn (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Begrepet naming har ulik betydning innen ulike deler av den atferdsanalytiske litteraturen. Når samme begrep brukes for ulike atferdsfenomen kan det lett oppstå misforståelser. I denne artikkelen identifiserer vi hvordan ...
    • Enkle funksjonelle analyser av upassende verbal atferd 

      Vandbakk, Monica (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bakgrunnen for denne artikkelen var et framlegg ved forseminaret til NAFOs årsmøteseminar i 2014 som omhandlet funksjonelle analyser. Poenget med innlegget var tredelt. Det ble først presentert et forslag til hvordan enkle ...
    • Byråkrati, variasjon og læring 

      Sandaker, Ingunn; Andersen, Britt; Ree, Gunnar (Peer reviewed; Journal article, 2014)
      Byråkratisering, i betydningen at administrative støttefunksjoner flyttes fra kjernevirksomheten til spesialiserte kontrollfunksjoner i mellomledelsen, har økt innen for eksempel helsevesen, skole, høyere utdanning ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Vineland Adaptive Behavior Scales - Second Edition (Vineland-II) 

      Heyerdahl, Sonja; Eikeseth, Svein (PsykTestBARN;1(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Beskrivelse. Vineland Adaptive Behavior Scales (Vineland ABS) er et meget brukt kartleggingsinstrument for vurdering av adaptiv atferd (daglige aktiviteter som kreves for å klare seg på egen hånd, personlig og sosialt). ...
    • The use of precision teaching to teach basic math facts 

      Strømgren, Børge; Berg-Mortensen, Cathrine; Tangen, Linn (European Journal of Behavior Analysis;15(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      A Precision Teaching program for basic math facts was designed for students in the 5th, 6th, and 7th grade level in a regular primary school. Forty-eight typically developing students who were nominated by their teacher ...
    • Funksjonelle analyser: status, utfordringer og veien videre 

      Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article provides an overview of the status and ongoing discussions within the area referred to as functional analyses. In addition, some important future directions are pointed out. Functional analysis has been an ...
    • Att balansera på eggen av Ockhams rakkniv: om hypotetiska konstrukt i Svartdal (2014) 

      Klintwall, Lars; Berggren, Rasmus (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      En viktig skillnad mellan behaviorister och kognitivister är inställningen till hypotetiska konstrukt. Behaviorister (se exempelvis Moore, 2008) intar ofta en starkt restriktiv hållning gentemot hypotetiska konstrukt, medan ...
    • Reflections on historical and future aspects of behavior analysis 

      Arntzen, Erik; Vandbakk, Monica (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      The Norwegian Association of Behavior Analysis celebrated its 40th anniversary in 2013. At the annual meeting, we arranged a symposium on the historical and future trends in behavior analysis. Ten people agreed to be part ...
    • Intercultural Blended Design Considerations: A Case Study of a Nordic-Baltic Course in Autism Intervention 

      Käck, Annika; Roll-Pettersson, Lise; Alai-Rosales, Shahla S; Høium, Kari; Männikkö-Barbutiu, Sirkku (Journal of Open, Distance and E-Learning;17(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Specialized educational programs previously unavailable to many students are now accessible to students spread throughout the world. In particular, this globalization presents new opportunities and challenges for ...
    • Er alle abstraksjoner hypotetiske konstrukter? 

      Eilifsen, Christoffer; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      133 I 2011 publiserte Eilifsen, Vie og Arntzen (EVA) en artikkel i Norsk tidsskrift for atferds - analyse (NTA) som beskriver hvordan feno - mener knyttet til hukommelse blir analysert og forsket på innen atferdsanalyse ...
    • De små forskjellers narcissisme 

      Ree, Gunnar (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2014)
    • Behavioral changes following PCB 153 exposure in the Spontaneously Hypertensive rat - an animal model of Attention-Deficit/Hyperactivity disorder 

      Johansen, Espen Borgå; Fonnum, Frode; Lausund, Per; Walaas, S. Ivar; Bærland, Nora Elise; Wøien, Grete; Sagvolden, Terje (Behavioral and Brain Functions;10(1), Journal article; Peer reviewed, 2014-01-09)
      Background Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a behavioral disorder affecting 3-5% of children. Although ADHD is highly heritable, environmental factors like exposure during early development to various ...
    • Effects of Foraging Related Stimuli on OLM (Object Location Memory) and Perceptual Search in the Hunter-Gatherer Theory 

      Sjøberg, Espen Arizelas; Cannon, Luke; Cole, Geoff (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2014-03)
      The hunter-gatherer theory suggests that a division of labor existed in early human settlements whereby men were predominantly hunters and women were predominantly gatherers. Support for this theory has come from ...
    • Verbal operants of corruption: A study of avoidance in corruption behavior 

      Agbota, Tete Kobla; Sandaker, Ingunn; Ree, Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Corruption is illegal and universally shameful. Persons who engage in corrupt practices tend to be discreet. This study offers an analysis of metaphors in corruption lan guage based on positive ...
    • Evaluering av the Good Behavior Board Game, en variant av the Good Behavior Game 

      Strømgren, Børge; Sørheim, Dag Gladmann (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Denne studien har testet effekten av Good Behavior Board Game, et tiltak for å skape ro i klasserommet. Good Behavior Board Game er et spill som læreren spiller med klassen. Spillet går ut på at læreren markerer regelbrudd ...
    • Visuelle analyser av data - er det greit å ikke vite alt? 

      Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42, Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen omhandler problemstillinger knyttet til bruken av visuelle analyser av data fra linje-grafer. Visuelle analyser eller prosedyrer dreier seg om slutninger om tiltak har ført til effekt. Videre er visuelt baserte ...
    • Bruk av en morfingprosedyre i trening av ansiktsgjenkjenning hos en person med demens 

      Arntzen, Erik; Strandbakken, Lars; Steingrimsdottir, Hanna Steinunn (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      En forsinket matching-to-sample prosedyre ble brukt for å etablere klasser av stimuli bestående av "navn" (auditiv stimulus) (A), navn (tekst stimulus) (B) og bilde av ansikt (visuell stimulus) (C) relasjoner av ansatte i ...
    • Anvendt atferdsanalyse og Gamification 

      Hernes, Magdalena (MALKS;2015, Master thesis, 2015)
      Samfunnet står ofte overfor nye utfordringer relatert til helse og ikke minst smitte. Dette stiller økt krav til fokus på gode rutiner for smittevern og å forhindre smitte innenfor helse- og omsorg. Dette kan gjøres på ...
    • Atferdsanalytisk forståelse og behandling av depresjon 

      Myhre, Martin Øverlien; Strømgren, Børge (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Depresjon er en av de hyppigst forekommende psykiske lidelsene, men har likevel mottatt relativt lite oppmerksomhet fra atferdsanalytikere før de senere årene. Artikkelen presenterer atferdsanalytiske forståelser av ...
    • Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet 

      Eilertsen, Jon Magnus; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Atferdsanalysen har vært kritisert for manglende evne til å redegjøre for atferd som ikke synes å være under kontroll av direkte forsterkning. Forskning på stimulusekvivalens har vist at ekvivalensklasser kan fungere som ...