Byråkrati, variasjon og læring
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse 2014, 41(1): 33 -43Abstract
Byråkratisering, i betydningen at administrative støttefunksjoner flyttes fra kjernevirksomheten
til spesialiserte kontrollfunksjoner i mellomledelsen, har økt innen for eksempel helsevesen, skole,
høyere utdanning og politi. Om dette er produktivt og styrker kvaliteten i tjenestene overfor
publikum eller om det stjeler ressurser fra kjernevirksomheten er et viktig spørsmål. Dessverre er
dette spørsmålet ofte i stor grad gjenstand for ideologiske diskusjoner mer enn faglige og organ
-
isasjonsteoretiske vurderinger. Vi vil gjengi noen tall for hvordan stillinger knyttet til henholdsvis
fag og administrasjon fordeler seg innen noen deler av offentlig sektor. Vi vil imidlertid i første
rekke vise hvordan strukturer og prosesser påvirker organisasjonsatferd.
Vi tar et lærings- og systemteoretisk perspektiv for å vise hvordan ulik atferd oppmuntres og sele
-
kteres avhengig av de systemiske betingelsene atferden er en del av. Med utgangspunkt i kunns
-
kapsorganisasjonens avhengighet av variabilitet og byråkratiets behov for å begrense variasjon, vil
vi gi eksempler på hvordan ulike aktører i organisasjonen eksponeres for ulike læringsbetingelser
og hvordan dette påvirker organisasjonsatferden. Betingelser som er tilrettelagt for støtte for
kjernevirksomheten er svært forskjellige fra betingelser tilrettelagt for kontroll. Strukturer og
prosesser for kontroll vil selektere annen atferd enn betingelser tilrettelagt for støtte