Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet
Original version
Eilertsen, J. M. & Arntzen, E. (2015). Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 42(2), 65-78.Abstract
Atferdsanalysen har vært kritisert for manglende evne til å redegjøre for atferd som ikke synes åvære under kontroll av direkte forsterkning. Forskning på stimulusekvivalens har vist at ekvivalensklasserkan fungere som responsoverførende nettverk, og at funksjoner trent til en eller fleremedlemmer av klassen kan overføres til alle medlemmene uten videre trening. Dette har blittvist med en rekke stimulusfunksjoner, og eksempler på forskning vil bli presentert. Generaliserteekvivalensklasser er ekvivalensklasser som kan bestå av både perseptuelle og abstrakte stimuli.Disse klassene har vist seg å kunne spre stimulusfunksjoner ikke bare til medlemmer av ekvivalensklassen,men til stimuli som er fysisk like de perseptuelle stimuliene i klassene. Videre har detblitt vist at stimulusfunksjoner ikke bare kan overføres men også transformeres som et resultatav den styrende konteksten. Forskning fra feltet blir presentert og knyttet opp mot situasjoner iverden utenfor laboratoriet.