Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEilertsen, Jon Magnusen_US
dc.contributor.authorArntzen, Eriken_US
dc.date.accessioned2016-03-21T12:44:13Z
dc.date.available2016-03-21T12:44:13Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.citationEilertsen, J. M. & Arntzen, E. (2015). Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 42(2), 65-78.en_US
dc.identifier.issn0809-781Xen_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1319351en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3138
dc.description.abstractAtferdsanalysen har vært kritisert for manglende evne til å redegjøre for atferd som ikke synes å være under kontroll av direkte forsterkning. Forskning på stimulusekvivalens har vist at ekvivalensklasser kan fungere som responsoverførende nettverk, og at funksjoner trent til en eller flere medlemmer av klassen kan overføres til alle medlemmene uten videre trening. Dette har blitt vist med en rekke stimulusfunksjoner, og eksempler på forskning vil bli presentert. Generaliserte ekvivalensklasser er ekvivalensklasser som kan bestå av både perseptuelle og abstrakte stimuli. Disse klassene har vist seg å kunne spre stimulusfunksjoner ikke bare til medlemmer av ekvivalensklassen, men til stimuli som er fysisk like de perseptuelle stimuliene i klassene. Videre har det blitt vist at stimulusfunksjoner ikke bare kan overføres men også transformeres som et resultat av den styrende konteksten. Forskning fra feltet blir presentert og knyttet opp mot situasjoner i verden utenfor laboratoriet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2)en_US
dc.subjectStimulusekvivalensen_US
dc.subjectfunksjonelle stimulusklasseren_US
dc.subjectoverføring av stimulusfunksjoneren_US
dc.subjecttransformering av stimulusfunksjoneren_US
dc.subjectgeneraliserte ekvivalensklasseren_US
dc.subjectforbrukeratferden_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279en_US
dc.titleAspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratorieten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel