dc.contributor.author | Eilertsen, Jon Magnus | en_US |
dc.contributor.author | Arntzen, Erik | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-03-21T12:44:13Z | |
dc.date.available | 2016-03-21T12:44:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Eilertsen, J. M. & Arntzen, E. (2015). Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 42(2), 65-78. | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-781X | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1319351 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3138 | |
dc.description.abstract | Atferdsanalysen har vært kritisert for manglende evne til å redegjøre for atferd som ikke synes å
være under kontroll av direkte forsterkning. Forskning på stimulusekvivalens har vist at ekvivalensklasser
kan fungere som responsoverførende nettverk, og at funksjoner trent til en eller flere
medlemmer av klassen kan overføres til alle medlemmene uten videre trening. Dette har blitt
vist med en rekke stimulusfunksjoner, og eksempler på forskning vil bli presentert. Generaliserte
ekvivalensklasser er ekvivalensklasser som kan bestå av både perseptuelle og abstrakte stimuli.
Disse klassene har vist seg å kunne spre stimulusfunksjoner ikke bare til medlemmer av ekvivalensklassen,
men til stimuli som er fysisk like de perseptuelle stimuliene i klassene. Videre har det
blitt vist at stimulusfunksjoner ikke bare kan overføres men også transformeres som et resultat
av den styrende konteksten. Forskning fra feltet blir presentert og knyttet opp mot situasjoner i
verden utenfor laboratoriet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk atferdsanalytisk forening | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2) | en_US |
dc.subject | Stimulusekvivalens | en_US |
dc.subject | funksjonelle stimulusklasser | en_US |
dc.subject | overføring av stimulusfunksjoner | en_US |
dc.subject | transformering av stimulusfunksjoner | en_US |
dc.subject | generaliserte ekvivalensklasser | en_US |
dc.subject | forbrukeratferd | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279 | en_US |
dc.title | Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |