Browsing SVA - Work Research Institute (AFI) by Title
Now showing items 9-28 of 319
-
Arbeidsinkludering av utsett ungdom - kva slags utfordring er det?
(Tidsskrift for velferdsforskning;Årgang 23, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-10-09)Marginalisering av utsett ungdom utanfor skole, arbeid eller tiltak (NEETs) og som har ekstra problem knytt til helse, funksjonsevne eller anna, er ei vesentleg utfordring som ein trass massiv satsing både i Noreg og ... -
Arbeidsinkludering av utsett ungdom - kva slags utfordring er det?
(Tidsskrift for velferdsforskning; Årgang 23, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-10-09)Marginalisering av utsett ungdom utanfor skole, arbeid eller tiltak (NEETs) og som har ekstra problem knytt til helse, funksjonsevne eller anna, er ei vesentleg utfordring som ein trass massiv satsing både i Noreg og ... -
Arbeidsinkludering og mentor - inkluderingskompetanse gjennom samskaping
(AFI Rapport;2020:01, Research report, 2020-01)Prosjektet handler om hvordan NAV utvikler inkluderingskompetanse gjennom samarbeid med mentorer på arbeidsplasser i inkluderingsforløp for brukere med store støttebehov. I et utvalg saker samarbeider NAV-veileder tett med ... -
Arbeidsinkludering og mentor. Andre delrapport i prosjektet "Samarbeid om utvikling av inkluderingskompetanse i virksomhetene ved hjelp av «naturlig bistand» (mentor)"
(AFI FoU-resultat;2019:04, Research report, 2019-04)Prosjektet «Samarbeid om utvikling av inkluderingskompetanse i virksomhetene» er et treårig forsknings- og utviklingsprosjekt finansiert av FoU-midler fra NAV. Prosjektperioden er august 2016 til august 2019. Dette er den ... -
Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Økt arbeidsdeltakelse blant utsatte grupper blir i vårt samfunn forsøkt realisert gjennom en offentlig aktiveringspolitikk bestående av arbeidsrettet bistand og økonomiske ytelser. Med utsatte grupper mener vi mennesker ... -
Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV
(Book; Peer reviewed, 2021)I dette kapittelet beskriver vi erfaringene til ledere ved to NAV-kontor som har gjennomgått et lederutviklingsprogram basert på reflekterende prosesser. Vi har gjennomgått e-poster og referater fra planlegging og ... -
Arbeidslivsbarometerets koronaundersøkelse: Preliminære funn per 6. april 2020
(Working paper, 2020)Arbeidslivsbarometeret, som AFI ved OsloMet de siste 12 årene har utarbeidet for YS, har i år også kartlagt den aktuelle situasjonen etter koronatiltakene. Arbeidsnotatet er delt i to: Del 1: om sykelighet og ... -
Arbeidsplassen som læringsarena. Kartlegging: Oppfatninger av læringskultur blant Deltas medlemmer
(AFI FoU-resultat;2020:02, Research report, 2020-05)Arbeid er livgivende og mange tilbringer mye tid på arbeidsplassen. På denne arenaen er vi kreative, produktive, utvikler oss og er sosiale. Samtidig er dagens arbeidsliv krevende. Den stadig raskere teknologiutviklingen ... -
Are assessments responding to a dynamic environment? Evidence from four emerging techno-scientific domains
(Science and Public Policy;41(3), Journal article; Peer reviewed, 2014-05-23)Assessments of emerging science and technologies can assist actors to anticipate and influence techno-scientific development. Although the importance of contextual factors in techno-scientific development has been stressed, ... -
Are you moving up or falling short? An inquiry of skills-based variation in self-perceived employability among Norwegian employees
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article investigates how educational level, job-related skills and employers’ support for competence development jointly determine Norwegian employees’ expectations of maintaining employment and career advancement. ... -
Assessments of emerging science and technologies: Mapping the landscape
(Science and Public Policy;41(3), Journal article; Peer reviewed, 2014-05-23)This paper presents comparative work from the EST-Frame project on technology appraisal. It focuses on studies of ‘advisory domains’ (more or less distinct traditions for assessment of technologies, such as risk analysis, ... -
The association between socioeconomic status and pandemic influenza: Protocol for a systematic review and meta-analysis
(Systematic Reviews;(2019) 8:5, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-04)Background: Pandemic mortality rates in 1918 and in 2009 were highest among those with the lowest socioeconomic status (SES). Despite this, low SES groups are not included in the list of groups prioritized for pandemic ... -
Asymmetric effects of monetary policy in regional housing markets
(American Economic Journal: Macroeconomics;Vol. 14, No. 4, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-04)The responsiveness of house prices to monetary policy shocks depends on the nature of the shock—expansionary versus contractionary—and on local housing supply elasticities. These findings are established using a panel of ... -
Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer
(Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 3, nr. 1-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-02-01)Dette temanummeret belyser og diskuterer utfordringer og muligheter i deltakelse og involvering av barn og ungdom, med utgangspunkt i fersk kvalitativ og kvantitativ samfunnsvitenskapelig forskning. Dette temanummeret byr ... -
Behandlingskontrast i eksperimenter innen velferd og utdanning
(Tidsskrift for samfunnsforskning;Årgang 63, nr. 4-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser metodologiske problemstillinger ved eksperimentelle studier på velferds- og utdanningsfeltet. Evalueringer med eksperimentelle design er stadig vanligere på samfunnsvitenskapelige områder, men de ... -
Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-05)Samarbeid med profesjoner i og rundt skolen er en forutsetning for at lærere skal kunne gi elevene tilpasset opplæring, men det er uklart hvor tydelig denne sammenhengen er. I denne artikkelen undersøker vi læreres vurderinger ... -
Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-05)Samarbeid med profesjoner i og rundt skolen er en forutsetning for at lærere skal kunne gi elevene tilpasset opplæring, men det er uklart hvor tydelig denne sammenhengen er. I denne artikkelen undersøker vi læreres vurderinger ... -
Betydningen av vanlig arbeid for samfunnsinkludering av barn og unge: En avgrenset sammenstilling av forskningsbasert kunnskap
(AFI FoU-resultat;2019:07, Research report, 2019-07)På tross av mange satsinger innenfor flere velferdssektorer framstår marginaliseringen av unge som en vesentlig både norsk og internasjonal utfordring, og en stadig større andel sliter med å fullføre skole og finne arbeid. ... -
Black-White disparities in 2009 H1N1 vaccination among adults in the United States: A cautionary tale for the COVID-19 pandemic
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Prior research has highlighted racial and ethnic disparities in H1N1 vaccination in the United States. Our study adds to this literature by utilizing an intersectionality framework to examine the joint influence ... -
By eller forstad? En diskusjon av barnefamiliers flyttemotiver
(Nordic Journal of Urban Studies;Volume 2, No. 1-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-10)Oslo kommune har som uttalt mål at indre by skal være et attraktivt bosted for barnefamilier. Flere kommentatorer, inkludert forskere, har hevdet at reurbanisering er en tydelig trend. Det vil si at bylivet er populært, ...