Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV
Book, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2987263Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
https://doi.org/10.33673/OOA20211Sammendrag
I dette kapittelet beskriver vi erfaringene til ledere ved to NAV-kontor som har gjennomgått et lederutviklingsprogram basert på reflekterende prosesser. Vi har gjennomgått e-poster og referater fra planlegging og prosjektgjennomføring og analysert transkriberte samtaler med de syv deltagerne samt invitert to av deltagerne til selv å komme med skriftlige ytringer om programmet. Siden vi stiller spørsmål om refleksjonsverkstedet kan bidra i målet om NAV som lærende organisasjon, anser vi det viktig å analysere erfaringer og mulige utfordringer ved initieringen og planleggingen av opplæringen. Dernest drøfter vi om økt selvinnsikt, ikke-krenkende kommunikasjonsferdigheter og kunnskaper i konflikthåndtering hos ledere kan bidra til å nå målet om NAV som lærende organisasjon. Refleksjonsverkstedet prøvde ut sirkelsamtaler og kollektivbasert ledelse. I kapittelet diskuteres også om dette kan bidra til mer lærende og medskapende organisasjonsprosesser.