• Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan 

      Spetalen, Halvor (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ...
    • Kompetanseutvikling som rekontekstualisering: Skoleledelse i spennet mellom horisontale og vertikale kunnskapsdiskurser 

      Kirkerud, Guro (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-23)
      I denne artikkelen utforsker jeg ulike måter skoleledere rekontekstualiserer kompetanseutvikling. Med utgangspunkt i observasjons- og intervjudata fra fire skoleledere som omhandler hvordan de forholder seg til kunnskapsressurser ...
    • Konsensus om arbeidslinja? Nordmenns støtte til aktiveringsreformer 

      Bugge, Hanna (Tidsskrift for samfunnsforskning;Årgang 62, nr. 3-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-25)
      Denne artikkelen studerer befolkningens holdninger til aktiveringspolitikkens to reformstrategier: støttende og restriktive tiltak. Aktiveringspolitikk har inngått i den norske arbeidslinja de siste 30 årene. Politikken ...
    • Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren 

      Hermansen, Hege; Mausethagen, Sølvi (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Universiteter og høgskolers samfunnsoppdrag inkluderer støtte til profesjonsutøveres læring i arbeidslivet. I lærerutdanningen organiseres slikt arbeid i økende grad innenfor rammene av en partnerskapstenkning der høyere ...
    • Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy 

      Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 6, No. 1 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-28)
      I sosiokulturell forskning er begrepet kontekst vesentlig for kunnskapsutvikling. Men ofte har begrepet en vag og implisitt posisjon i forskningen (Säljö, 2001). Hendelser, samhandlinger, språkbruk etc. i situasjoner, i ...
    • Kontekstuell kontroll og gevinstparametere som påvirker responsallokering i en virtuell spillsituasjon 

      Liljedahl, Nikolai Grindevoll; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Nummer 2 (Vinter 2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Studien undersøkte om sannsynlighet for gevinst påvirket valg av spillemaskin. En kombinert innen-subjekt og gruppedesign pre-, post- og reverseringstest ble arrangert og betinget diskriminasjonstrening ble gjennomført. ...
    • The Korea Center for Investigative Journalism: A Hybrid Nonprofit Funding Model 

      Park, Michelle; Konow Lund, Maria (Chapter, 2023)
      In 2013, the world-shaking collaborative investigative-journalism project confronting tax avoidance known as the ‘Offshore Leaks’—orchestrated by the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ)—published ...
    • Koronapandemien og innvandrerbefolkningene, vurderinger og erfaringer 

      Indseth, Thor; Fretheim, Atle; Ezzati, Rojan Tordhol; Gele, Abdi (Research report, 2021)
    • Kritikk av den liberale populismekritikk 

      Shammas, Victor Lund (Agora : Journal for metafysisk spekulasjon;01-02 / 2020 (Volum 37), Peer reviewed; Journal article, 2020-11-28)
      Populisme kommer av det latinske ordet populus, som blant annet betyr «folk». Populisme er altså en slags «folk»-isme, en appell til folket. Vi gjenfinner ordet populus i det romerske slagordet Senātus Populusque Rōmānus ...
    • Kritikken av barnevernet: Kan vi forvente en endring av praksis? 

      Aamodt, Hilde Anette (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Barnevernet har en avgjørende rolle i en velferdsstat som skal sørge for at barn og familier er inkludert i samfunnet på en god måte. Samtidig utsettes tjenesten for markant kritikk fra mange hold. For eksempel rapporterer ...
    • Kritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft 

      Lutnæs, Eva (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)
      Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. ...
    • Kritisk skriving på barnetrinnet 

      Gedde-Dahl, Trine; Stavem, Gro Marie; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      De siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, ...
    • Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge 

      Eie, Siv; Andersen, Renate; Mifsud, Louise; Mørch, Anders Irving; Rustad, Mikkel Bertram (Nordidactica;, Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article discusses how Minecraft can be used as a learning resource in facilitating historical empathy and critical thinking in teaching social studies. Minecraft is a sandbox video game reminiscent of digital Lego, ...
    • Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge 

      Eie, Siv; Andersen, Renate; Mifsud, Louise; Mørch, Anders; Rustad, Mikkel Bertram (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article discusses how Minecraft can be used as a learning resource in facilitating historical empathy and critical thinking in teaching social studies. Minecraft is a sandbox video game reminiscent of digital Lego, ...
    • Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning 

      Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Defini­sjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ...
    • Kulturpolitikk og festivaler 

      Takle, Marianne; Henningsen, Erik; Bøhler, Kjetil Klette; Bergsli, Heidi; Knudsen, Jan Sverre; Dokken, Therese; Røberg, Karl Ingar Kittelsen (Chapter; Research report, 2023)
      Denne rapporten drøfter om Kulturrådets tilskuddsordninger til festivaler fungerer etter hensikten som kunst- og kulturpolitisk virkemiddel. Det sentrale spørsmålet vi reiser, er: I hvilken grad og hvordan fører tilskuddet ...
    • Kunnskapsgrunnlaget for barn, unge og foreldres medvirkning i barnevernet: Vurdering av relevante systematiske oversikter 

      Hestevik, Christine Hillestad; Kirkehei, Ingvild; Evensen, Line (Research report, 2021-08-16)
      Barne-, ungdoms og familiedirektoratet (Bufdir) ønsket et kunnskapsgrunnlag om barn og unges samt foreldres medvirkning i barnevernet, basert på forskning. I dette kunnskapsgrunnlaget ønsket Bufdir svar på følgende spørsmål: ...
    • Kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen – en umulig modell? Utfordringer ved faglig integrasjon og profesjonsretting 

      Havnes, Anton (Nordic Studies in Education;Vol. 41, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-06)
      As typical for professional education, early childhood teacher education (ECTE) aims to integrate knowledge from a wide range of disciplinary fields. With the 2013 reform of the Norwegian ECTE national curriculum the 10 ...
    • Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan 

      Aukland, Knut (Prismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-22)
      Hvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i ...
    • Kunnskapssamfunnet og nasjonen - den internasjonale vendingen 

      Helsvig, Kim Gunnar (Nytt Norsk Tidsskrift;Nr. 1 / 2022 / Årg. 39, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-24)
      Begrepet «kunnskapssamfunnet» festet seg fra slutten av 1980-årene. Siden den tid har det gitt mål og retning til en internasjonal vending i norsk skole og utdanning. Det norske utdanningssystemet, som i omkring 150 år ...