Kontekstuell kontroll og gevinstparametere som påvirker responsallokering i en virtuell spillsituasjon
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2021, 48 (2), . http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=986Abstract
Studien undersøkte om sannsynlighet for gevinst påvirket valg av spillemaskin. En kombinert innen-subjekt og gruppedesign pre-, post- og reverseringstest ble arrangert og betinget diskriminasjonstrening ble gjennomført. Ved én bakgrunnsfarge var sammenligningsstimulus av høyeste verdi definert som korrekt mens sammenligningsstimulus av laveste verdi var definert som feil og motsatt ved en annen bakgrunnsfarge. Deltakerne ble deretter testet for hvorvidt trening påvirket valg av spillemaskin. Førti deltakere ble tilfeldig fordelt til ulike gevinstsannsynligheter i test: (a) 80 prosent sannsynlighet for gevinst på begge maskinene, (b) 80 prosent sannsynlighet for gevinst på en maskin og 20 prosent sannsynlighet for gevinst på den andre, (c) 50 prosent sannsynlighet for gevinst på begge maskiner, og (d) null prosent sannsynlighet for gevinst på begge maskiner. Flest deltakere endret respondering til maskinen med den fargen som sist ble trent som «mer enn»-farge i 80/20-betingelsen og færrest deltakere økte respondering til maskinen med den fargen som sist ble trent som «mer enn»-farge i 80/80-betingelsen. I betingelsen med null prosent sannsynlighet for gevinst på begge maskiner økte ni av 10 deltakere respondering til «mer enn»-maskin etter trening. Samlet støtter resultatene tidligere funn som indikerer at gevinst i test kan være en mulig kilde til negative innen-subjekt replikasjoner i tidligere studier. The study investigated whether pay-out probability on slot-machines influenced test results. In a mixed design, pre-, post-, and reversal phase was conducted. Comparison stimuli with the highest value were defined as correct and comparison stimuli with the lowest value was defined as incorrect with one background color and the other way around with another background color. Then the influence of conditional discrimination training on choice of slot-machine was tested. Forty participants were randomly assigned to different pay-out probabilities in test: (a) 80 percent pay-out probability on both machines, (b) 80 percent probability for pay-out on one machine and 20 percent probability for pay-out on the other, (c) 50 percent probability for pay-out on both machines, and (d) zero percent probability for pay-out on both machines. Most participants increased responding to the machine with color corresponding with the color recently trained as “more than”-color in the 80/80-condition. In the condition with zero percent pay-out probability on both machines, nine out of ten participants increased responding to the “more than”-machine following training. Overall, the results support previous findings suggesting that experience with pay-out in early test phase can be a possible source for negative within-subject replications in previous studies.