Blar i Senter for profesjonsstudier (SPS) på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 457
-
Rekruttering, studiesituasjon og kompetanse : Ei undersøking av rekruttering og kvalifisering til sosialt arbeid
(HiO-rapport;nr. 8, Research report, 2007)I mai 2006 vart det inngått ein avtale mellom Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere – FO – og Høgskolen i Oslo, Senter for profesjonsstudier om gjennomføring av prosjektet ... -
Aspects of professionalism. Collective nursing – personalised teaching?
(Chapter; Peer reviewed, 2007) -
Elitestudenter i diakonal utdanning? : En sammenligning av studenters bakgrunn og motivasjon i to ulike sykepleierutdanninger
(Working paper, 2007)I dette notatet er vi opptatt av bakgrunn og motivasjon hos studenter som rekrutteres inn til to ulike sykepleierutdanninger i Oslo, henholdsvis ved Høgskolen i Oslo og ved Diakonhjemmets Høgskole. Grunnen til denne ... -
Høyskolen som kunnskapens hus
(SPS arbeidsnotat;nr. 1, Working paper, 2007)Åpningsforelesning ved HiOs ”fagdag”, 6.2.2007 Universitetet skal bli stadig mer lik andre utdanningsinstitusjoner, samtidig som det er nettopp ulikheten som gjør det ettertraktet av de forskjellige institusjoner; ... -
Veiledning i lærerutdanningens praksis - i går, i dag - og i morgen
(SPS arbeidsnotat;nr. 4, Working paper, 2007)Da veiledningsopplæringen for lærerutdanningen ble etablert i Norge på 1970-tallet, vesentlig inspirert av Torgeir Bue, tok man avstand fra tidligere tiders modell for øvingsopplæring som ble sett som snever, teknisk og ... -
Førskolelærernes utdannings- og yrkesvalg
(SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2007)Hensikten med dette notatet er å belyse hva førskolelærere gjør etter endt utdanning. Hvor mange jobber som førskolelærere og hvor mange av disse jobber i henholdsvis barnehage og i grunnskolen? Er det mange som fortsetter ... -
Mestring av læreryrket - hva, hvordan og for hvilke hensikter? : En analytisk tilnærming
(Working paper, 2007)Begrepet å mestre er avledet av ordet mester. Mester har etymologisk en dobbel betydning, både en tradisjonell og en moderne. I tradisjonell religiøs forstand innebærer det å være en herre og mester som rettleder sine ... -
Førsteårsstudentene - Utdanningsvalg, studieatferd og vurdering av studiet og undervisningsopplegg
(HiO-notat;nr. 1, Research report, 2007-04)Tema for denne rapporten er studentenes syn på eget utdanningsvalg, studieatferd og studietilfredshet ved starten av studiet. Analysene er særlig rettet mot studentene i sykepleier-, allmennlærer-, førskolelærer-, sosionom- ... -
Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere - en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet
(HiO-rapport;Nr. 12, Research report, 2007-06)Det er ikke uvanlig å operere med et skille mellom utdanning og yrkesfelt, der kvalifisering assosieres med utdanning. Skillet er problematisk, dels fordi utdanningen er ramme for kvalifisering både i yrkesfelt og ved ... -
Skjønn, rettssikkerhet og uførepensjon
(SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2008)Forfatterne drøfter skjønn i forhold til likebehandling relatert til folketrygdlovens bestemmelser om uføretrygd. Det skilles mellom ulike begreper om og former for skjønn. Utviklingen innen det offentlige velferdsbyråkratiet ... -
Læreryrkets status: allmennlæreres egenvurderinger i StudData
(SPS arbeidsnotat;nr. 4, Working paper, 2008)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Tema for notatet er læreryrkets status. Dette undersøkes ved å se på allmennlærerstudenter og nyutdannede læreres vurdering av dette i StudData. StudData ... -
Pedagogikkfaget og norsk lærerutdanning
(SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2008)Foredrag holdt ved lanseringen av ”Pedagogikken i reformene - Reformene i pedagogikken”, festskrift til Peder Haug, Senter for profesjonsstudier mandag 25.august 2008. -
Structural and Institutional Invariance in Professions and Professionalism
(SPS arbeidsnotat;nr. 7, Working paper, 2008)Received wisdom in the sociology of professions revolves around two assumptions. First, professions cannot be distinguished either analytically or empirically from other expert occupations and middle-class occupations. ... -
Lærerarbeid - en samling valgsituasjoner
(SPS arbeidsnotat;, Working paper, 2008)Tittelen på dette innlegget karakteriserer lærerarbeid som en samling valgsituasjoner. Det uttrykket kunne ha vært brukt om mange andre jobber også. En sjåfør opplever stadige valgsituasjoner i trafikken. En lege ... -
Ettertanke: Veit vi no meir om utfordringane?
(SPS arbeidsnotat;nr. 6, Conference object, 2008)Innlegg på konferansen «Utdanningen av lærere - erfaringer og utfordringer» Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo 25. august 2008 -
Tilbakeblikk på utdanningen - Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen
(HiO-notat;nr. 2, Research report, 2008-02)Profesjonsutdanningers egenart er at de leder frem til bestemte yrker og bestemte jobber i bestemte sektorer. Å legge grunnlaget for god utøvelse av disse yrkene er noe av formålet med utdanningen. I dette notatet presenteres ... -
Tidligere skoleprestasjoner og rekruttering til og gjennomføring av allmennlærerutdanning
(SPS arbeidsnotat;nr. 5, Working paper, 2008-09)I mange land er man bekymret over sviktende rekruttering til læreryrket, og spesielt over kvaliteten på nye lærere. Det er vanskelig å definere lærerkvalitet og enda vanskeligere å måle slik kvalitet. Formålet med dette ... -
Organizational commitment among public and private sector professionals
(SPS arbeidsnotat;nr. 1, Working paper, 2009)Public sector workers are partly portrayed as highly motivated and with relatively altruistic values, and partly as lazy and opportunistic. This article compares the level of organizational commitment in professional groups ... -
Studentenes vurdering av førskolelærerutdanningen – resultater fra StudData
(SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2009)I denne rapporten er førskolelærerstudenters vurderinger av førskolelærerutdanningen analysert. Undersøkelsen rapporten bygger på er en spørreskjemaundersøkelse foretatt blant studenter som i 2007 var i sitt tredje studieår. ... -
Avgangsstudenten - Studentenes vurdering av undervisning, praksis, studieforhold, tilegnet kompetanse, studieatferd og fremtidig utdanning
(HiO-notat;nr. 2, Research report, 2009)Denne rapporten undersøker tredjeårsstudenters vurdering av sin utdanning samlet sett og av undervisning, praksis, egen innsats og kompetansetilegnelse. Rapporten tar også opp studentenes planer om etter‐ og videreutda ...