Høyskolen som kunnskapens hus
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3076Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [417]
Sammendrag
Åpningsforelesning ved HiOs ”fagdag”, 6.2.2007
Universitetet skal bli stadig mer lik andre utdanningsinstitusjoner, samtidig som det er nettopp ulikheten som gjør det ettertraktet av de forskjellige institusjoner; universitetet har som samfunnsinstitusjon en synkende prestisje som stadig flere institusjoner vil ha en andel i.
Hvilken strategi skal Høyskolen i Oslo (HiO) følge i dette landskapet? Mitt innlegg er et bidrag til denne diskusjonen. Jeg vil antyde noen problemstillinger som ikke lar seg løse ved tidens dominerende administrativt-byråkratiske reformlogikk. Heller ikke ved at politikerne i de sentrale utdanningspolitiske spørsmål abdiserer til fordel for koalisjonen av lokale næringsdrivende, ambisiøse rektorer og symbolpopulistiske lokalpolitikere.