Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Yrkesdidaktikk"
Now showing items 1-16 of 16
-
En masteroppgave om hvordan struktur og styringsdokumenter i Kunnskapsløftet påvirker gjennomføringen og innholdet i rørleggerutdanningen
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne oppgaven handler om hvordan struktur og styringsdokumenter i Kunnskapsløftet påvirker innhold og gjennomføringer i rørleggerutdanningen. Prosjektet deler seg i to metodiske deler. Første del er en litteraturstudie, ... -
Et internasjonaliseringsprosjekt i yrkesopplæringen: Internasjonalisering og elevers læring.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med undersøkelsene i denne rapporten har vært å se nærmere på hvilke erfaring frisørelever på Vg2 og lærere ved Romsdal videregående skole (Rvgs) skoleåret 2016/2017 har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjektet. ... -
Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: mellom utfordringer og muligheter
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Masteroppgaven Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: Mellom utfordringer og muligheter er en casestudie av hvordan vi i Fagskolen i Østfold har vi arbeidet med utvikling av studieplaner. Med bakgrunn i de spenninger som ... -
Feedback som verktøy for fremtidige yrkesutøvere
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Etter å ha lest Guro Øiestads bok om feedback har dette vært et tema som har opptatt oss begge, og som har dannet bakgrunn for og innfallsvinkel til vår masteroppgave. Vi ønsket å rette fokuset mot at ungdommer i ... -
Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. FoU-rapport 2008/2009
(Research report, 2010-11-24)Dette er en rapport om å legge til rette for medvirkning i yrkesopplæringen. Stemmene vi låner er fra lærere i videregående skole som er studenter på studiet Yrkespedagogisk utviklingsarbeid. Studiet er tilknyttet avdeling ... -
Nettstudenten som strategisk lærende
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Masteroppgaven Nettstudenten som strategisk lærende er en studie av hva som kjennetegner læringsprosessen til studenter som følger nettstøttede utdanningsløp. Nettstudentene følger et fleksibelt utdanningsopplegg der mye ... -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
(Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Oppfølging av lærlinger
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Dette forskningsprosjektet dokumenterer hvordan et utvalg tømrerlærlinger opplever oppfølgingen i bedrift. Prosjektet inneholder opplevelser og uttalelser fra hverdagen til tømrerlærlingene. Jeg ønsket på forhånd av dette ... -
Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter - mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-16)Artikkelen undersøker utfordringer som praksislæreren står overfor i sine studenters praksisperioder ved Praktisk-pedagogisk utdannelse for yrkesfag (PPU-y). Forskning viser pedagogiske utfordringer innen yrkesfaglige ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Utdannelse i samarbeid med arbeidslivet: Tilrettelegging for relevant yrkesutdanning med mål om læreplass for elevene på VG2 Byggteknikk – en kvalitativ studie
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å tilrettelegge for relevant yrkesutdanning, med mål om læreplass for elever på VG2 Byggteknikk. Intensjonen med prosjektet var å yrkesrette deler av norskfaget og yrkesfaglig ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ... -
Yrkesfaglærerstudenter presenter aktuell forskning - en antologi basert på 14 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2022
(Bachelor thesis; Peer reviewed; Student paper, others, 2022)Denne antologien inneholder artikler fra 14 bacheloroppgaver skrevet av 16 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2022. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesrelevant opplæring i Vg22 matfag i samarbeid med arbeidslivet.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom skole og arbeidsliv fikk innvirkning på opplæring for en Vg2 matfagklasse. Formålet var å finne pedagogiske- og didaktiske metoder for å utvikle en yrkes- og ... -
Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Vol 4 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Høsten 2020 skal det innføres en ny struktur for yrkesfagene i videregående skole, og nye læreplaner skal utarbeides. Det skal opprettes et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram for IKT og medieproduksjon. Dette utdanningsprogrammet ...