Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Musikk"
Viser treff 1-15 av 15
-
Analyse av populærmusikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan analyse av populærmusikk gjennomføres på ungdomstrinnet. Innledningsvis blir mine tanker rundt valget av tema til denne oppgaven, samt tidligere forskning og sentral ... -
Bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller uten formell ... -
Diabolus in musica? : Black Sabbath og betydningen av heavy metal
(Arr. Idéhistorisk tidsskrift;27(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Black Sabbath er et av rockens mest omstridte band. De slo igjennom tidlig på 1970-tallet med seige, dommedagsaktige gitarriff, akkompagnert av et blytungt bass- og trommespill. Selv om de solgte mange album var en rekke ... -
Elevers opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget: en studie av hvordan vurdering kan påvirke dette
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å gi innblikk i ungdomsskoleelever sin egen opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget. Videre undersøker den hvilke måter vurdering kan ha en påvirkning på dette, og hvorvidt ... -
En kvalitativ studie i musikklæreres oppfatninger om digital komponering for elever i barneskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er basert på fire musikklæreres utsagn om hvordan de oppfatter at bruk av iPad bidrar til å heve kvaliteten på sine elevers arbeidsprosess og produkter når de skal lage musikk. Det fokuseres både på ... -
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
(Utdanningsforskning i musikk – skrifserie fra CERM;Vol. 3, Chapter; Peer reviewed, 2021)Den vestlige klassiske musikkens hegemoni i musikkutdanningene har lenge blitt kritisert i internasjonal musikkpedagogisk litteratur. Estelle Jorgensen sier det slik: The Western classical music tradition has come under ... -
Harpespill, fantasiskalaer og syngende fingre - om barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte apper
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen tar for seg barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte applikasjoner på nettbrett: Air Harp, Bloom og Singing Fingers. Seks grupper med 4-6 barn i alderen 5-6 år har deltatt i studien, og teksten bygger på ... -
Hvilke muligheter har de yngste barna til å tre frem som subjekter i møte med utøvende musiker i barnehagen? : en studie med et fenomenologisk blikk og med teorier om relasjoner og estetiske uttrykksformer, på gylne musikkmøter i barnehagen
(Master thesis, 2012)This study discuss how the children aged 1 – 2 years can be seen and appear as subjects in dialogue with a performing musician in kindergarten. I have a perspective that leans on phenomenological theories and theories ... -
An Infant's Question on COVID-19 and Music: Should I Attend My Online Classes?
(Frontiers in Psychology;October 2021 | Volume 12 | Article 771050, Peer reviewed; Journal article, 2021)In the last few months, we all have faced a profound challenge to balance our lives amidst fighting the COVID-19 pandemic. The reactions to this coronavirus pandemic have no doubt affected all aspects of our everyday ... -
Musikk og tilhørighet: Hvordan virker musikkaktiviteter i skolehverdagen inn på tilhørighet i en klasse på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg opplevelsen av tilhørighet blant elever i en klasse på mellomtrinnet, og hvordan musikkaktiviteter kan brukes for å skape tilhørighet. Det å oppleve å ha et sted å høre til går under de ... -
Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer resultater fra en spørreundersøkelse om grunnskole læreres kompetanse i musikk og deres valg av undervisningsinnhold i musikkfaget i grunnskolen. Dermed bidrar ... -
Musikkpedagogisk teori og praksis : en introduksjon
(Chapter; Peer reviewed, 2010) -
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
(Master thesis, 2022)Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid ... -
Tilpasset opplæring i musikkundervisningen - En studie av fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er et prinsipp lærere skal arbeide etter for å skape en undervisning som er i møte med mangfoldet av elever. I denne masteroppgaven ser jeg på prinsippet fra et musikkfaglig perspektiv gjennom ... -
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
(Kirke og Kultur;119(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. ...