Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Dybdelæring"
Viser treff 1-20 av 21
-
Deep Learning - Deep Waters? A Study of Deep Learning in the Norwegian Middle School
(Master thesis, 2021)This thesis explores the term deep learning and its position in the Norwegian school. The term was introduced in the renewal of the curriculum in 2020 and is now a part of teachers’ classroom practice. The purpose of the ... -
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 6, No.1 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-24)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Dybdelæring i kunst og håndverk - Fire lærere i kunst og håndverk sin forståelse av dybdelæring
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven utforskes lærere i kunst og håndverk sin forståelse av dybdelæring. I det nye læreplanverket, LK20, har dybdelæring fått en sentral plass for synet på elevenes læring. Ludvigsen-utvalget tok inn ... -
Dybdelæring i matematikk -I dybden på elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2022)I Ludvigsen-utvalgets utredninger som la grunnlaget for revideringen av Kunnskapsløftet, har begrepet dybdelæring en sentral rolle. Utredningene resulterte i fagfornyelsen LK20, og nye læreplaner i alle fag ble tatt i bruk ... -
Dybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIE
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. ... -
Dybdelæring og videobruk - En casestudie om hvordan videoer kombinert med læringsaktiviteter kan fremme ungdomsskoleelevers dybdelæring i naturfag
(Master thesis, 2021)Videoer har for lengst inntatt hverdagen vår. Selv om videoer kanskje er mest beryktet som underholdningsmateriale, har videoer etter hvert fått en vesentlig rolle i opplæringssammenheng. Denne masteroppgaven dreier seg ... -
Elevens forståelse av dybdelæring i programfagene
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilket læringsutbytte og erfaringer elevene på Vg1 helse og oppvekst har med dybdelæring. Følgende problemstilling er valgt for å undersøke dette; Hvordan tilrettelegger ... -
Elevproduserte forklaringsvideoer - Et bidrag til utvikling av elevenes forståelse i matematikk?
(Master thesis, 2015)Ludvigsen-utvalget trekker frem dybdelæring som avgjørende når elever senere i livet skal fungere godt i et stadig mer komplisert samfunn (Ludvigsen, 2014). Resultater fra PISA 2012 viser derimot at lærere i Norge i mindre ... -
Erfaringslæring i praksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er yrkesrelevant utdanning, der arbeidsoppgaver i bedrift omgjøres til læringsoppgaver i skolen. Jeg har vært opptatt av hvordan jeg som faglærer kan utvikle kunnskap for å forbedre min ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om å bygge en gokart for å realisere dybdelæring
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen. Målet er at elevene skal ha en varig og god forståelse av det de lærer, i motsetning til overflatisk faktakunnskap. Det er også et viktig mål med dybdelæring at elevene ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
«Hvor går vi nå?» En intervjustudie av rektorer og lærere om utviklingsprosesser knyttet til kritisk tenking og dybdelæring i overordnet del av læreplanverket Fagfornyelsen 2020.
(Master thesis, 2020)Denne studien handler om lokale skoleutviklingsprosesser i tilknytning til implementering av en ny læreplan, fagfornyelsen 2020. Det politiske målet med implementering av en ny læreplan i skolen, er at de nye reformideene ... -
Hvordan kan et utforskende undervisnings- opplegg i naturfag støtte læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial?
(NorDiNa;17 (2), Journal article; Peer reviewed, 2021-04-28)This article presents how an inquiry-based teaching unit designed for the regular classroom can support the motivation and learning of gifted students. Inquiry-based teaching was conducted with such students, and data were ... -
Hvordan kan vi forstå dybdelæring i musikkfaget i lys av nyborgpedagogikken?
(Master thesis, 2021)Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020 peker på at skolene skal gi rom for dybdelæring (Utdanningsdirektoratet, 2020c). I den forbindelse ønsker jeg å undersøke hvordan dybdelæring i musikkfaget kan forstås i lys av ... -
Læring på tvers av grenser i yrkesfaglig fordypning (YFF): Et kvalitativt forskningsprosjekt om yrkesfaglærerens arbeid med faget yrkesfaglig fordypning
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Et dilemma i yrkesopplæringen er hvordan elevenes yrkeskompetanse kan utvikles. Det foreligger både nasjonale og lokale rammer for faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Det yrkespedagogiske feltet viser at yrkesfaglæreren ... -
Med kroppen først: Et undervisningsforsøk med fokus på verktøybruk som base for dybdelæring
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Elever som starter på vg2 yrkesfag i dag, har veldig varierende bakgrunn og ulike læreforutsetninger. Noen har bakgrunn som gjør at dem har lett for å forstå verktøybruk og dermed tar praktisk læring lettere på verkstedet, ... -
Skaparverkstad som tilpassa opplæring for elevar med stort læringspotensiale: Djupnelæring gjennom programmering
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg sett på korleis programmering kan støtte djupnelæring gjennom å vere ein del av ein skaparverkstad. Eg har òg sett på korleis dette kan vere eit tiltak for tilpassa opplæring for elevar med ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ... -
Yrkesspesialisering og yrkesvalg: Et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesspesialisering og dybdelæring på helse- og oppvekstfag Vg1
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagfornyelsen lokker med tidligere yrkesspesialisering og mer dybdelæring, og med mine 13 års lærererfaring er det musikk i mine ører. Men hva betyr det egentlig? Hvordan kan vi som driver med opplæring av fremtidens ...