Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Hole, Arne"
-
Diagnostisk undervisning i brøk på 9. trinn
Holmstrøm, Hege Carina Brodal (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke misoppfatninger knyttet til brøk som kan forekomme på 9. trinn, og hvordan en diagnostisk prøve om brøk kan brukes i undervisningen. 98 elever på 9.trinn utførte en ... -
En studie av læreres arbeid med helklassesamtale i matematikkundervisning i barneskolen
Nordlander, Henrik (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan lærere jobber med undervisningsmetoden helklassesamtale i matematikkundervisning på barnetrinnet. Den gir et detaljert innblikk i ulike deler av lærerens handlinger knyttet til orkestrering ... -
Mestringsgrupper i matematikk - En kvalitativ studie om bruk av mestringsgrupper i matematikk
Grythe, Nora Bjune (Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er mestringsgrupper i matematikkundervisningen. Fenomenet mestringsgrupper innebærer i denne oppgaven at elever blir tildelt nye grupper i matematikkundervisningen, for å skape mer homogen ... -
Sammenligning av matematikkoppgaver fra TIMSS med norske matematikklærebøker for ungdomstrinnet: En analyse av matematikkoppgaver i lys av rammeverk for matematisk forståelse og kompetanse
Johnsrud, Martine (Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet er en matematikkdidaktisk masteravhandling som tar for seg en sammenligning av matematikkoppgaver fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie
Høston, Rikke Naper; Schøyen, Susanne (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om tilpasset matematikkundervisning for evnerike elever på ungdomstrinnet. Alle elever har rett på undervisning som er tilpasset dem, uavhengig av deres mestringsgrad. De evnerike elevene trenger ... -
Åpne oppgaver i matematikk på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av elevers tilnærming til åpne oppgaver i matematikk
Kvam, Ida Christine (Master thesis, 2023)Den tradisjonelle matematikkundervisningen er fortsatt svært lærebokstyrt, og innebærer at elevene arbeider med lukkede oppgaver som i all hovedsak krever instrumentell forståelse. Etter den nye læreplanen tredde i kraft, ...